söndag 4 september 2016

En smakebit på søndag: Hälsning från de döda

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Efter många om och men så har jag äntligen börjat läsa Hälsning från de döda av Stuart MacBride, min första av honom. Just den här boken har jag väl inte hört så mycket positivt om, men hans andra böcker verkar folk gilla i alla fall. Själv har jag ännu inte riktigt bestämt mig för om jag gillar eller ej.

Min smakebit är från sida 169.
Det var mycket folk i loungebaren på Scalloway Hotel den kvällen. Jag tog mig runt en samling män i blåkläder, sedan genom en hög tjejer i rosa Stetson-hattar och övningskörningsskyltar och bort till Henry och doktor McDonald.
     Hon var blekgrå i ansiktet som en omålad strukturtapet men påsarna under ögonen var grönlila. Jag ställde ett stort glas mjölk och ett lika stort glas vatten framför henne. Fick ett tunt leende innan hon blåste upp kinderna och började klunka i sig mjölken.
     Henry som satt mitt emot henne tog sin dubbla Grouse med en nick. "Sally har varit här, så vi beställde åt dig."
     Jag drog ut en stol och satte mig bredvid doktor McDonald. Om hon spydde skulle det bli över Henry och inte över mig. "Jag var bara borta i fem minuter."
     Doktor McDonald torkade sig om munnen med handen och ställde det tomma glaset på bordet. "Du ska äta lamm."

26 kommentarer:

  1. Känner igen författarens namn, men har inte läst något av honom. Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände att det var dags att prova på honom nu :)

      Radera
  2. Haha, jag skulle nog blir väldigt grinig om någon beställde åt mig på det viset ;) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Doktor McDonald är något slags beteendevetare och väldigt speciell :)

      Radera
  3. Tack för smakbit! Känner inte till dessa böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stuart MacBride verkar ha skrivit en hel del, men detta är det första jag läser av honom.

      Radera
  4. Tack för smakebit och trevlig söndag!

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten. Den var lite... annorlunda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karaktärerna är minst sagt annorlunda i den här boken :)

      Radera
  6. "Du ska äta lamm" Det var ord och inga visor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är väldigt bestämd, Doktor McDonald, hon vet alltid bäst :)

      Radera
  7. Ibland är det skönt att utmana sig själv i läsningen! :)
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  8. Stuart MacBride har jag inte läst men han står på årets Boktolva, få se om det blir av att läsa honom under året..... ;) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade honom inte på min boktolva, men jag har länge varit nyfiken på hans böcker :)

      Radera
  9. tror inte att jag läst något av McBride. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om hans andra böcker är likadana, men denna är ganska speciell.

      Radera
  10. Den tyckte jag var bra! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Omålad strukturtapet - kan vara den bästa beskrivningen jag sett på länge :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa liknelser är verkligen talande :)

      Radera