måndag 12 september 2016

Film: Beautiful creatures

Titel: Beautiful creatures
Originaltitel: Beautiful creatures
Genre: Fantasy
Regissör: Richard LaGravenese
Manus: Richard LaGravenese, Kami Garcia (bok), Margaret Stohl (bok)
Skådespelare: Alden Ehrenreich, Alice Englert, Jeremy Irons, Emma Thompson, Viola Davis
Utgivningsår: 2013
Produktionsland: USA
Längd: 124 min
Serie: -
Såg den på TiVo 29 augusti 2016




Handling
Ethan Wate drömmer mardrömmar om en flicka som han aldrig har träffat. När Lena Duchannes flyttar till hans lilla stad Gatlin, dras Ethan oförklarligt till henne. Han beslutar sig för att ta reda på varför det finns ett band dem emellan, även om det innebär att avslöja en hemlighet som kan förändra allt.

Min kommentar
När den här kom som bok så kände jag att den kanske inte var för mig och att jag i stället kanske borde se filmen. När filmen släpptes så fick den inte speciellt bra kritik så den blev aldrig köpt. När jag såg att den skulle komma på TV så var jag ju bara tvungen att spela in och nu har jag äntligen sett den.

Från start så blir jag glad i hela kroppen när litteraturreferenserna duggar tätt. Här nämns både Dödssynden, Slakthus 5 och Charles Bukowski. Föga förvånande är de alla tre banned i detta fanatiskt konservativa samhälle där filmen utspelar sig (någonstans i amerikanska södern). Jag tänker inte ens gå in på vad jag tycker om det, men Emily och hennes vänner/familj är patetiska.

Första timmen, ska jag erkänna, fattade jag inte alls varför filmen fått så dålig kritik. Jag tyckte den var bra och humorn var helt enkelt underbar. Sedan spårade allt ur och blev bara mediokert.

Mina stora problem med den här filmen finns i Ethan och Lena. Jag vet egentligen inte hur gammal Ethan ska spela (går inte han i samma klass som Lena och hon ska ju vara 16?), men han är inte ett dugg trovärdig. Han ser betydligt äldre ut än sina (förmodade) 16 och jag ser på IMDb att han var 23-24 när filmen hade premiär. Relationen mellan Lena och Ethan har dessutom inte alls den hetta som borde finnas enligt manus. Att filmen är två timmar lång gör inte saken bättre.

Den som räddar filmen från totalt fiasko är Emma Thompson och jag nästan studsade när hon dök upp och lät amerikansk. Hon är helt fantastisk i rollen som Sarafine. Även Jeremy Irons är övertygande, men med dessa två så slutar de bra skådespelarprestationerna.

Med facit i hand så är jag ganska glad över att jag varken har läst boken eller köpt filmen. Det här är en serie jag inte kommer att läsa och om det mot förmodan kommer en uppföljare på film så ska jag inte se den.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 972 betyg).
IMDb hade den 6,2 i genomsnitt (beräknat på 68 194 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

10 kommentarer:

  1. Jag såg den här samma dag som jag läste ut boken och det kan jag säga talade inte till dess fördel. Jag tyckte allt var stelt och konstgjort och stämde inte alls med boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag ska se en film som är baserad på en bok jag har läst så ska det helst ha gått ganska lång tid emellan. Samma dag måste vara absolut sämst så jag kan förstå att du inte gillade filmen.

      Radera
  2. Låter inget vidare, fast blir nyfiken på Emma Thompson&Jeremy Irons!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att man inte blir så besviken på filmen om man inte har läst boken, men jag tycker nog egentligen inte att det är värt att se den bara för Emma Thompson och Jeremy Irons :)

      Radera
  3. Har sett filmen och dessutom läst hela bokserien. Kan säga att jag inte var så förtjust i filmen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar ju vara så att om man har läst boken så gillar man verkligen inte filmen :)

      Radera
  4. Jag gillade boken på sätt och vis, men samtidigt inte. Det är något i den som inte riktigt fångar mig även om jag gillar språket och tonen i den. Filmen var, precis som du säger, medioker. Den hade potential men någonstans längs vägen tappades någonting.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var riktigt förvånad i början av filmen för jag tyckte verkligen den var bra då. Jag kommer inte ihåg vad det var som fick mig att ändra mig, men man kan nog säga att den sjönk som en sten.

      Radera
  5. Har inte sett filmen, men tyckte inte de lyckades förmedla hetta mellan Lena och Ethan i boken heller. Var grymt besviken på boken, är kanske anledningen till att jag inte sett filmen, trots att jag har den på dvd...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju inte läst boken och efter att ha sett filmen så har jag heller inga funderingar på att göra det. Gissa om jag är glad att jag aldrig köpte filmen :)

      Radera