onsdag 21 september 2016

"Som om vi kände varann" av Tobbe Möller

Författare: Tobbe Möller
Titel: Som om vi kände varann
Genre: Drama
Antal sidor: 218
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Vulkan
Utgivningsår: (original) 2016 (min) 2016
Format: Häftad
Källa: Bokhyllan
Utläst: 6 september 2016




Baksidetext
Charlie slutar supa och börjar plocka svamp istället. Alex vill bara ha lite kvinnlig värme och Amina har från dag ett i livet haft svårt med varaktiga förhållanden. Emma kämpar med förlegade könsroller, Jussi försöker glömma och Rolle Martinsson vill en dag plötsligt inte gå in i sitt hus.

Som om vi kände varann är tolv berättelser om relationer. Om hur vi brottas med bilderna av oss själva, av varandra. Om förhärligandet och föraktet.

Min kommentar
Jag fick ett mejl (det brukar börja så) av en Tobbe Möller, som undrade om jag kanske var intresserad av att läsa hans novellsamling. Eller om jag, som andra bokbloggare, kategoriskt väljer bort egenutgivningar. Jag har många mindre angenäma erfarenheter av egenutgivet, men det var något med de väldigt få meningarna i mejlet som fick mig att bli nyfiken. Det har ju hänt att även de som ger ut sina egna böcker klarar det här med korrekturläsning och allt annat som ett förlag hjälper till med. Ganska ofta hjälper det ju inte ens med ett förlag. Alltså, nu har jag läst dessa tolv noveller.

Det går lite som en röd tråd genom alla berättelserna, alla handlar de om relationer i någon form. En annan liten reflektion är att många av dem handlar om kuvade och nedtryckta män med dominanta och missnöjda kvinnor. Eller så var det bara min egen tolkning. I vilket fall som helst så är detta väldigt pricksäkra och observanta noveller (upptäckte till min förvåning att orden träffsäker och observant finns med två gånger i mina anteckningar, så det är verkligen så). Hela tiden med glimten i ögat. Det handlar om vardagsliv och förvånansvärt många noveller saknar poäng i slutet. Vilket stör mig förvånansvärt lite, eller egentligen inte alls. Det är nämligen så livet är, som mest, helt utan poäng. En del berättelser förstår jag inte, precis som jag inte förstår vissa människor ute i verkligheten.

Liknelser är vanskliga grejer att ge sig på och alla klarar det inte. Tobbe Möller är en av dem som fixar det galant. Som när en tanke glider av en, som en för tungt belastad kylskåpsmagnet. Träffsäkra formuleringar finns det också gott om. Som axlarna som tyngs ner av diverse lösheter: kraft-, hopp-, menings-, tröst- (det kan jag relatera till). Eller observationen att självmordsförebyggande staket på broar över vatten slutar där vattnet slutar.

Min absoluta favorit är den första novellen, Herman. Det är egentligen helt fantastiskt att man kan åstadkomma en tvist i en berättelse som är bara tio sidor lång. Älskade den! Även Plötsligt händer det (handlar om en som aldrig vinner, inga problem att relatera till det), Svampen (om att antalet laster alltid är konstant) och Som om vi kände varann (om hur det blir när alla ens vänner skaffar barn, skulle förresten gärna vilja veta vad som hänt under de fyra åren) blir något av favoriter. Jag har heller inga som helst problem att känna igen mig i Burkskåpet.

Varje novell känns som en hel historia, det är som att jag har träffat de här figurerna tidigare och bara fortsätter att läsa om dem. Det är väldigt intimt och nära att läsa om människor i de här vardagliga situationerna. Titeln är en av de bästa jag träffat på, för precis så är det att läsa de här novellerna. Som om vi kände varann.

Jag läser till min glädje att Tobbe Möller håller på med en roman nu. Hoppas att det går vägen för den vill jag läsa.

Boktipset hade inget estimerat betyg på grund av att inga betyg var satta.
Goodreads hade den 4,5 i genomsnitt (beräknat på 2 betyg).
Jag ger den 3,5 (ett genomsnitt räknat på sammanlagt betyg dividerat med antal noveller därefter avrundat till närmaste "halvtal").
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Som om vi kände varann: Bokhyllan.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

4 kommentarer: