lördag 9 april 2022

Blogger Stats Book Tag

Här är något så ovanligt som en tag jag inte har hittat hos Vargnatts bokhylla. Denna hittade jag i stället hos Lottens bokblogg.

The last three books you read?
Mästare, väktare, lögnare, vän av Christoffer Carlsson, Ner i mörkret av G R Halliday och Du av Caroline Kepnes.

Spoilers or spoiler free?
Spoilers går bort. Både när jag själv pratar/skriver om en bok och när andra gör det. Jag klarar inte ens att se boktipsen i Go'kväll och då specifikt en av boktipsarna. När hon har berättat om en bok så behöver man inte läsa den.

How long have you been book blogging?
Jag började 2011. Om jag inte minns alldeles fel så var det på midsommardagen.

A book you read in one sitting?
Det är väldigt sällan jag läser så tunna böcker/har tid att läsa så länge att de går att läsa i en sittning. Norrskensnatten av Anna Kuru lästes kanske inte i en sittning, men åtminstone på en dag.

Your favourite genre?
Den här är svår... Det är väldigt lite som slår en riktigt bra science fiction, så jag väljer det.

Preferred book size? (novella, tome… etc)
Det är lite lustigt, men i En nästan sann historia så slår Mattias Edvardsson fast att den perfekta längden på en bok är 374 sidor. Jag håller med.

Amount of books on your TBR?
Alla olästa böcker som står i min bokhylla finns på min TBR. Jag vågar inte säga hur många det är.

A book you have DNF’d?
Det har inte hänt. I alla fall inte i modern tid.

Recent awards or milestones?
Det har ju nästan precis gått ett kvartal på 2022 och några milstolpar är att samtliga utmaningar är i fas och på Goodreads ligger jag fem böcker före.

Best interaction with an author you enjoy?
Det är väldigt sällan jag interagerar med författare, men en som jag har haft kontakt med flera gånger och som alltid är lika trevlig är Mattias Edvardsson.

Average number of books you read per month?
Jag tror att det ligger runt sju böcker.

Top three publishers?
Det här är ju nästan omöjligt att svara på, men om jag gör det så enkelt för mig att jag väljer de tre jag läst flest böcker från så är det Albert Bonniers Förlag, Modernista och Bokförlaget Forum.

Social media sites your blog uses?
Facebook och Instagram.

Average amount of time you spend networking?
Det ligger nog på ett par timmar varje dag.

Most comfortable blogging position?
Tråkigt och fantasilöst nog vid skrivbordet, rätt upp och ner.

Music or quiet when writing reviews?
Tyst. Alltid tyst.

Can you sum up your blogging style in 5 words?
Nej. Kanske strukturerad, ärlig, petig... jag kommer inte på fler.

A blog you looked up to starting out?
Av de bloggar jag började följa i starten så finns det tyvärr inte så många kvar. Den jag har följt längst, som fortfarande finns kvar och som jag har störst behållning av är Lottens bokblogg. Ibland är det nästan löjligt vad vi tycker lika.

The best book you have reviewed so far?
Under min bloggtid så har jag tydligen skrivit om totalt 19 fullpoängare. Att ta ut den allra bästa där känns som ett omöjligt uppdrag. Ensam på Mars av Andy Weir ligger bra till. Liksom En helt vanlig familj av Mattias Edvardsson. Och...

Best piece of blogging advice?
Bry dig inte om hur och vad andra gör. Gör som du själv vill. Din blogg är ditt vattenhål.

6 kommentarer:

  1. Håller med - ibland är det nästan löjligt hur lika vi tycker :-D
    En del svar här är ju nästan identiska. Vad gäller spoiler vet jag inte hur jag tänkte när jag svarade. Jag tänkte på att när jag själv läser så bläddrar jag framåt i boken. Men jag vill absolut inte spoila boken för någon annan eller läsa recensioner som spoilar allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa frågor är lite svåra att tolka, tycker jag. Bland annat den om spoilers, men jag har det ju lite lättare för jag gillar inte spoilers på något sätt 😁

      Radera
  2. Kul att läsa dina svar! :) Håller med, det är ju omöjligt att välja en enda bok som den bästa av alla man läst och skrivit om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nitton stycken fullpoängare är ju ändå inte speciellt många under de här åren, men att rangordna dem 😲

      Radera