tisdag 19 april 2022

Tisdagstrion: Tre

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Tre (i titel, tre viktiga karaktärer, trilogier, del 3 i serie osv.).

Eftersom tre trilogier (fyra, faktiskt) trilogier genast poppade upp i huvudet så får det bli just tre (eller fyra, faktiskt) trilogier den här veckan. Gemensamt för de tre på listan är att de allihop är bland det bästa jag har läst.

1. Themisfilerna (Sovande jättar, Gudarna vaknar, Bara människa) av Sylvain Neuvel kan nog vara den bästa trilogi jag har läst och då krigar den ändå mot de två andra punkterna i listan. Science fiction när den är som bäst.

2. Björnstad (Björnstad, Vi mot er, Vinnarna) av Fredrik Backman är väl den trilogi som bjuder på hårdast motstånd mot första punkten.

3. Även Systemet (Tredje principen, Aldrig ensamma, Enda vägen) av Anna Jakobsson Lund bjuder på förstklassigt motstånd. Dystopi när den är som bäst.
För en gångs skull så ska även jag ha med en bonuspunkt i min trio. Jag vill ju gärna ha med den där King varje vecka, men hans trilogi om den pensionerade kriminalaren Bill Hodges (Mr Mercedes, Den som finner, Sista vakten) kvalificerar sig inte bland det bästa jag har läst, men den är fortfarande väldigt, väldigt bra. Och nej, det här är inte skräck. Jag tror att man ska kunna kalla det för thriller, men med en King-knorr.

34 kommentarer:

  1. Anna Jakobsson Lund har man ju hört mycket gott om!

    SvaraRadera
  2. Jag har älskat allt jag läst av Anna Jakobsson Lund men den här trilogin har jag inte läst. Dock har jag första delen i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessa tre är de enda jag har läst av henne.

      Radera
  3. Björnstad har jag förstås läst. Themisfilerna blir jag förstås jättenyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Themisfilerna förtjänar mycket mer uppmärksamhet.

      Radera
  4. Björnstad och Systemet har jag läst alla böcker i och gillar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är det bara Themisfilerna kvar 😁

      Radera
  5. I Backmans trilogi så har jag bara Vinnarna kvar att läsa. Är sugen på de andra två serierna också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vinnarna är ju en ganska tjock bok, men det gick i ett nafs att läsa den.

      Radera
  6. Anna Jakobsson Lund dyker upp allt som oftast. och jaag tänker varje gång att jag måste läsa något av henne. en vacker dag blir det av. har inte läst någon av dina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner igen "problemet". Det finns ju så många böcker.

      Radera
  7. Sovande jättar har jag funderat på att läsa, men det finns ju så många böcker som sagt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan ju inte annat är rekommendera läsning 🙂

      Radera
  8. De två översta trilogierna har jag men inte läst ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du fantastisk läsning framför dig.

      Radera
  9. Åh, både Björnstad och Systemet är så bra. Themisfilerna har jag fingrat på flera gånger, men det har aldrig blivit av att jag har köpt dem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter att ha läst första boken i Themisfilerna så var jag tvungen att göra ett blixtinköp av de två andra 🙂

      Radera
  10. Björnstad-trilogin är bland de bästa jag läst! Anna Jakobsson Lunds trilogi är jag också väldigt nyfiken på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alla de här trilogierna är ungefär lika bra 🙂

      Radera
  11. Att Themisfilerna är science fiction när den är som bäst låter lockande! Fina omslag på Themisfilerna-trilogin.

    SvaraRadera
  12. Är Neuvel så bra alltså! Jag har haft honom på läslistan men av ngn anledning halkade han av igen. Bäst att kolla en gång till...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var helt såld efter första boken. Den andra var inte riktigt lika bra, men den tredje var tillbaka på toppnivå igen.

      Radera
  13. Måste tredje boken i både Themisfiles och Björnstad. ..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är dumt att ha de serierna oavslutade 😉

      Radera
  14. Här har jag allt oläst! Backman har jag ju tänkt läsa, men det har inte blivit av än :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Backmans serie är ganska tung och mörk. Ta den när du mår bra.

      Radera
  15. Om jag hade varit med och valt tre trilogier hade jag skrivit Andrew Taylors Rothtrilogi (De fyra yttersta tingen, Främlingars dom och De dödas mässa), Jan-Philipp Sendkers Kina-trilogi (Viskande skuggor, Ensamhetens språk och Vid nattens ände) och Louise Boije af Gennäs trilogi Högre än alla himlar, Blå koral och Folk av en främmande stam.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Andrew Taylors trilogi har jag faktiskt läst, men gillade inte alls. Sendkers har jag tänkt att jag ska prova någon gång.

      Radera
  16. Science fiction när den är som bäst låter väl helt utmärkt, får kanske försöka klämma in den trilogin då. ;)

    SvaraRadera