söndag 17 april 2022

Smakebit på søndag: Hyresgästerna

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Påskhelgen är äntligen här. Vansinnigt välbehövlig. Ganska oplanerad har vi lyckats hålla den också, i alla fall har vi inget som måste göras. Om andan faller på och vädret är okej så har jag eventuellt tänkt förbereda balkongen inför våren. Det börjar ju bli dags att fundera på vad man ska odla i år. Mycket gurka och tomater har jag nog tänkt.

Eftersom det är påsk så läser jag inte krim... Av någon väldigt underlig och helt oplanerad anledning så brukar det alltid bli något annat till påsk. Mycket märkligt, med tanke på att jag läser deckare nästan hela tiden annars. Nåväl, boken som jag läser nu är Hyresgästerna av Sarah Waters. Jag vet egentligen inte vad det är för typ av bok, men den utspelar sig i London 1922 och det står något om kammarspel i beskrivningen, ser jag nu... Jaja, det kanske funkar det med.

Min smakebit är från början av boken:
Barbers hade sagt att de skulle komma vid tre. Det var som att vänta på att ge sig av på en resa, tänkte Frances. Hon och hennes mor hade nervöst gått och tittat på klockan hela förmiddagen. Vid halv tre hade Frances tagit vad hon trodde var en sista, vemodig runda genom rummen. Efter det hade hon stålsatt sig och samlat mod varefter luften sakta hade gått ur henne igen, och nu var klockan nästan fem och hon var tillbaka ännu en gång, gick och lyssnade på ekot av sina egna steg utan att känna något särskilt alls för de sparsamt möblerade rummen, bara otålighet - hon ville att paret skulle komma någon gång, flytta in, få det överstökat.

20 kommentarer:

  1. Jag har för mig att den var ganska omtalad när den kom ut. Då funderade jag på att köpa den, men sen har jag glömt bort den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst en annan bok av henne, som jag tyckte ganska mycket om så jag tyckte jag skulle läsa en till 🙂

      Radera
  2. varit nyfiken på denna, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte kommit så långt än, men jag tror att den skulle kunna passa dig.

      Radera
  3. Blev jättenyfiken på din bok. Får kolla upp den närmare. Ha en fortsatt trevlig dag.

    SvaraRadera
  4. Påskhelgen var verkligen välbehövlig!
    Den här har jag läst, en riktig tegelsten. Den var inte riktigt vad jag trodde den skulle vara, mer säger jag inte nu ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag anade rätt tidigt vart det var på väg och än så länge stämmer det. Vi får väl se.

      Radera
  5. Jeg ELSKER bøkene til Waters. Håper du koser deg med denne romanen.
    Moro at du ikke leser krim i påsken (noe man må om man er norsk :)
    Nyt de siste påskedagene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste i alla fall krim när påsken började, men det är väldigt mystiskt att jag varje år lyckas pricka in något annat just till påsk.

      Radera
  6. Jag gillar författaren och lästen den här boken för några år sen. Den fick toppbetyg av mig! Tack för smakbit och påminnelse, måste kolla om hon har några nyare titlar som jag inte läst
    Trevlig fortsättning på påskhelgen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den andra av henne som jag läser och de är så olika att man nästan kan tro att det är olika författare.

      Radera
  7. Jag brukar gilla det jag läseer av Sarah Waters. Hoppas du gillar denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade den förra jag läste av henne i alla fall, men denna är än så länge väldigt olika så vi får väl se hur det går.

      Radera
  8. jhar gillat det jag läst tidigare av Sarah Waters. men just den här vet jag att jag börjat på utan att fullfölja. tror att den var fel just då och jag tänker nog ge mig på den igen. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så här långt känns det inte direkt fel i alla fall, även om den inte inbjuder till sträckläsning.

      Radera
  9. Tyckte om den här, brukar gilla det mesta Waters skrivit förutom en bok som det inte fungerade med av någon konstig anledning. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tidigare läst Främlingen i huset, som jag gillade, men jag förstår inte riktigt varför hon måste vara så ordrik.

      Radera
  10. Jag tyckte boken var omständligt skriven. https://tofflandel2.com/2016/11/17/hyresgasterna/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka än. Just nu är det varken bu eller bä.

      Radera