tisdag 26 april 2022

Tisdagstrion: 1800-talet

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: 1800-talet

Ett litet, litet tag så funderade jag på om jag skulle ha böcker som var skrivna på eller som utspelar sig på 1800-talet. På något sätt så blev det andra alternativet självklart. När jag var klar så upptäckte jag att det finns ett litet tema i tema och alla tre grundar sig på verkliga personer och verkliga händelser.

1. Mercurium av Ann Rosman är fjärde delen i serien om Karin Adler, som visserligen lever i nutid, men den stora historien handlar om Metta Fock. Den enda kvinna som har suttit fängslad på Karlstens fästning, sägs det. Hon anklagades för tre mord, sin make och två barn, som alla tre dog 1802.

2. Vilda tider av Brian Garfield utspelar sig i slutet av 1800-talet och sägs handla om rivaliteten mellan Buffalo Bill och Doc Carver.

3. Djävulen hjälpte mig av Caroline Eriksson handlar om Yngsjömordet 1889. Det som kanske hände.

28 kommentarer:

  1. Rosman har jag läst, hon skriver bra historiskt, noggrann research.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det är alltid är den historiska biten som är bäst i hennes böcker.

      Radera
  2. Djävulen hjälpte mig är jag sugen på att läsa.

    SvaraRadera
  3. har inte läst någon i din trio. trots att jag har sommarhuset i Yngsjö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då tycker jag absolut att du ska läsa Djävulen hjälpte mig.

      Radera
  4. Har inte kommit till den här boken av Ann Rosman, men blir nu sugen på att fortsätta serien om Karin Adler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mercurium är bäst i hela serien, tycker jag 🙂

      Radera
  5. Har inte läst någon bok i din trio. Tack för tips. Ha en fortsatt trevlig dag

    SvaraRadera
  6. Du har två böcker med verklighetsbakgrund i din trio. Spännande! Dem blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  7. Bra tema i temat! Den sista har jag läst, men det verklighetsanknytna funkade inte riktigt för mig där.

    SvaraRadera
  8. "Djävulen hjälpte mig" vill jag läsa. Yngsjömordet var riktigt ruskigt, såg nyligen en filmatisering på svt.play om det:
    https://www.svtplay.se/video/13840036/skanska-mord/skanska-mord-yngsjomordet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är en fantastisk bok. Har för mig att jag sett någon filmatisering också.

      Radera
  9. Rosman borde man fortsätta läsa men nu var det ett tag sen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste precis den senaste boken så nu är jag utan Rosman.

      Radera
  10. Har inte läst någon av dina. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  11. Djävulen hjälpte mig gillar jag! Ganska nära mina hemtrakter dessutom :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag slukade den boken, tyckte den var fantastisk. Alltid spännande med böcker som utspelar sig i närheten av ens hemtrakt. Det brukar bli extra bra då 🙂

      Radera
  12. Djävulen hjälpte mig är jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var fantastiskt bra.

      Radera
  13. Den om Yngsjömordet har jag läst, och Rosmans bok var bra att bli påmind om, nyfiken på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gillat alla Rosmans böcker, kanske lite mer eller mindre, men denna tycker jag har varit den allra bästa.

      Radera