onsdag 13 april 2022

Bok: Ner i mörkret av G R Halliday

Författare: G R Halliday
Titel: Ner i mörkret
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 399
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Dark waters
Översättare: Gabriel Setterborg
Serie: Monica Kennedy 2
Förlag: Modernista
Utgivningsår: (original) 2020 (min) 2022
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 31 mars 2022




Första meningen: När Annabelle fortfarande hade kvar armar och ben gillade hon att köra bil.

Baksidetext
En skotsk företagsledare hittas mördad och bestialiskt stympad i en flod på det skotska höglandet. Kort därefter hittar man ytterligare ett mordoffer stympat på samma sätt, denna gång en smågangster. Vad kan det finnas för koppling mellan dessa i alla avseenden olika män?

Kriminalkommissarie Monica Kennedy tilldelas fallet. Utredningen leder bakåt i tiden - till en svår olyckshändelse på 1950-talet, i tunnlarna under ett kraftverksbygge i den avsides belägna dalgången Glen Turrit. Det visar sig snart att de två männen inte är ensamma om att råka illa ut i trakten. En kvinna i bil väljer en privat väg för att ostört kunna köra så fort hon vill. Det skulle hon inte ha gjort. En ung man försvinner under en campingtur.

Monica Kennedys utredning fortsätter att kretsa kring de mörka tunnlarna - och hon börjar ana en ondska så skrämmande att tanken skyggar.

Min kommentar
För nästan exakt två år sedan läste jag första delen i den här serien och även om jag inte var helt övertygad så ville jag gärna läsa vidare. När Ner i mörkret dök upp här som en överraskning blev jag väldigt glad och den behövde inte vänta speciellt länge på att flyta upp i läskön.

Mycket av det jag inte gillade i Ut ur skuggorna finns fortfarande kvar här. Mitt allra största problem är alla dessa tillbakablickar. Vad huvudpersonen än gör/ser så får det henne att tänka på något som hände för x antal år sedan. Det som stör mig allra mest är dock att man trots allt detta ältande inte får veta vad det är som har hänt i hennes "mörka" förflutna. Det stör mig helt otroligt mycket. Glädjande nog så upphör de här osannolikt trista och temposänkande tillbakablickarna ungefär halvvägs. Då blir boken väldigt mycket bättre.

Rent generellt så blir det aldrig riktigt spännande, i alla fall inte vad gäller vem förövaren är. Det vet man egentligen hela tiden. Man får nämligen inte bara följa utredningen utan också ett av offren. Den tråden är väldigt grym och nästan mer skräck än deckare. I alla fall om man har en komplicerad relation till grottor. Den här berättelsen är inte särskilt smickrande för skottar, men underliga människor finns ju överallt. Mot slutet av boken får man också veta vad som hände de två första offren. Vad det var som triggade igång det hela.

Språkmässigt så tycker jag att det ibland blir lite tillkrånglat. Om det beror på författaren eller översättaren låter jag vara osagt. Det gällde i alla fall samma för första delen.

Märkligt nog så blir skottarna fortfarande chockade av en lång kvinna. Hon är 1,83. I mina ögon är det visserligen långt, men inte något som skulle få mig att stirra. Är det så män ser på långa kvinnor? Som något abnormt?

Alldeles i slutet av boken får man veta lite, lite mer om huvudpersonens "mörka" förflutna. Dock inte alltihop. Jag är helt ärligt lite trött på vad det nu var som hände. Och då har jag inte ens fått veta vad det är.

Ner i mörkret är en mycket passande titel för här är det verkligen ner i mörkret som gäller. Både bokstavligen och bildligt. Från mitten och framåt är den värd en fyra. Jag tycker den är bättre än första boken och nu ser jag fram emot tredje.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 4,06 i genomsnitt (beräknat på 266 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
OrdbajsigFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Ner i mörkret: Jag kan inte hitta någon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar