lördag 16 april 2022

Påskig boktagg

Men så bra den här passar nu! Som vanligt så har jag hittat den hos Vargnatts bokhylla.

1. Kaninen - En bok du önskar skulle föröka sig (få uppföljare)
Så svårt. Jag brukar tycka att jag ska lita på författaren och om inte h*n tycker att historien ska fortsätta så...

2. Ägg - En bok som överraskade mig
Här finns det ju en del att välja bland. Jag tror jag väljer Kritikern av Dean Koontz. Jag var nästan beredd att ge upp honom som favorit, men så läste jag denna.

3. Jakt - En bok som var svår att få tag på
Det tog mig nästan 30 år att hitta Bastarden av John Jakes, första delen i Kent-sagan. Jag läste hela serien på 80-talet (lånade de första delarna av en vän, sedan köpte jag resten) och lyckades hitta alla sjutton delar, utom den första.

4. Lamm - En barnbok som du fortfarande gillar
Jag vet ju inte om jag skulle gilla Resan till landet Längesen av Elsa Beskow om jag läste den nu, men jag utgår från det. Det är ju en drake med.

5. Vår - En bok vars omslag får dig att tänka på vår
Oväntat svårt faktiskt. Jag trodde nog att jag skulle ha några lite ljusare och gladare omslag, men detta är det närmaste jag kommer vår; Det nya livet av Helena Dahlgren.
6. Jesus - En religiös eller andlig bok som du älskar
Jaha, nej, någon sådan bok som jag "älskar" finns inte. Det kan jag med säkerhet säga. Däremot finns det kanske någon bok jag tycker om. Som till exempel Miraklet av Emma Donoghue.

7. Stiga upp från de döda - En bok från en bortgången författare
Men allvarligt... det finns ju jättemånga. En författare vars böcker jag slukade i min ungdom och som betydde mycket för mig var Arthur C Clarke och då får jag väl välja År 2001 - ett rymdäventyr av honom.

8. Korgar - En bok från din kundkorg eller önskelista
Den är ju också ganska diger, den listan. Överst på den hittar man Summan av alla synder av Louise Penny.

9. Godis - En bok som är söt
Först tänkte jag att det här skulle bli svårt, men så hittade jag Mitt hjärta går på av Christoffer Holst. Lika söt som en magnifik bakelse är den, men utan den knastriga och sötsliskiga känslan.

12 kommentarer:

  1. kul, inte så lätt att komma på... trevlig fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev till att fundera på svaren ibland 🙂

      Radera
  2. Åh, den här kändes ju perfekt nu!
    Jag kikade på Summan av alla synder igår och undrade när jag borde köpa den. Eller önska mig. Beror ju på när på året den utspelar sig ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev så glad när jag hittade den bland mina bokmärken 🙂

      Enligt uppgift så utspelar sig Summan av alla synder i november, så det är gott om tid.

      Radera
    2. Aja, då måste den införskaffas innan jul!

      Radera
    3. Jag tänkte först önska mig den i julklapp, förra året, men kom på att det räcker om jag får den när jag fyller år. Så slipper den ligga oläst mer än ett halvår i alla fall 🙂

      Radera
  3. Jag lånar helt enkelt den här. Glad påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör du rätt i 🙂 Glad påsk!

      Radera
  4. Svar
    1. Hoppas din påsk var lika bra som min 🙂

      Radera
  5. Jag tog också och svarade på den nu. Inte förrän jag lagt upp den på bloggen upptäckte jag att den var från 2020 :D

    SvaraRadera