söndag 10 april 2022

Smakebit på søndag: Tidvatten

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Vintern har kommit tillbaka, tyvärr, men egentligen är väl det ganska förväntat i april. Det heter ju aprilväder av en anledning. En kort vecka ligger framför mig, men dessvärre en ganska jobbig vecka. Jag ska hålla upp fyra dagars ledighet framför mig, som en morot.

Boken jag läser nu, Tidvatten av Philippa Gregory, ligger så långt utanför min comfort zone, men ibland så känns det bra att ta ett steg ut från den. Ibland kan det också gå bra, vilket det tråkigt nog inte kan sägas göra i det här fallet. Maken till ordrik författare har jag sällan (aldrig?) råkat på. Jag kan nog redan nu säga att jag inte kommer att läsa vidare i den här serien, Fairmile. Åtminstone inte innan jag har blivit pensionär och förhoppningsvis har flera timmars lästid varje dag.

Min smakebit är sida 291:
Trots att båda kvinnorna spann ull och plockade de sista örterna som växte i oktobersolen, trots att Allinor sålde oljorna hon tillverkat under sommaren, tog hand om alla förlossningar och torkade de örter som fortfarande var gröna, och trots att Alys tackade ja till alla arbetstimmar hon erbjöds på paret Millers gård, tog det lång tid för dem att tjäna pengar och de rann lätt genom fingrarna. De hade alltid idkat självhushållning: de hade odlat sin egen mat, bryggt sin egen svagdricka, fiskat, sytt och lagat och aldrig köpt nytt. Men när vintern närmade sig gick priserna upp på allting: talg till tvål och ljus, kött av alla slag, ost och mjölk, vete och råg. Till och med sådant som de samlade i naturen - kardborrar till filtningen, sälgkvistar att sopa med - tog längre tid att hitta. Alinor lade mer och mer tid på att leta drivved att elda med. Hon gick utmed kustremsan, som hade börjat krasa under fötterna av frusen dagg, alltmedan de vintriga dagarna blev allt kortare och kvällarna mörka.

22 kommentarer:

  1. Ja, det där med ordrikt kan bli jobbigt om det är ordrikt på "fel" sätt.
    Här snöar det. Verkligen aprilväder. Länge sedan jag såg så mycket snö när våren redan varit och hälsat på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förra veckan snöade det flera gånger, men det la sig aldrig riktigt här. Tack och lov.

      Radera
  2. nja, solen är här igen, Gregory är jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera
  3. För att citera Goethe: "Först i begränsningen visar sig mästaren."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle den här författaren behöva ta fasta på.

      Radera
  4. Jag har denna bok på min läslista, dock flyttar den neråt rätt ofta då annat kommer före. Jag kan säga som så att om en bok är "pladdrig" då tappar jag tråden och intresset. Smakbiten du bjuder på börjar närma sig...Tack, nu behöver jag iaf inte flytta upp boken i högen, trots att jag är panschis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Historien i sig är egentligen jätteintressant och faktiskt bra, men jag orkar inte med alla dessa (onödiga) ord.

      Radera
  5. Din bok skulle jag också vilja läsa. Känner inte till den så tack för tips. Ha en fortsatt trevlig dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kan nog vara något för den som gillar historiska romaner.

      Radera
  6. Har läst flera böcker av Gregory men det var för en massa år sedan. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon var helt okänd för mig innan den här boken dök upp 😲

      Radera
  7. hur många böcker har den här författaren skrivit? jag förknippar henne med historiska romaner. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är en historisk roman, utspelar sig 1648-1649. Det var ett tag sedan. Jag hade helt missat den här författaren, men så dök den här boken plötsligt upp i brevlådan.

      Radera
  8. Oj det låter inget vidare. Skulle ha lagt den åt sidan och läst annat. ;) Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så jobbar inte jag 😁 Boken är egentligen bra, bara väldigt, väldigt ordrik.

      Radera
  9. Gillar författarens böcker om Rosornas krig och Tudor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här boken utspelar sig lite senare, i mitten av 1600-talet.

      Radera
  10. Den där boken har jag varit nyfiken på. Men jag och ordrik är inte alltid en bra kombination..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar inte ordbajseri, men jag börjar nästan vänja mig nu 🙂

      Radera
  11. Jag har inte läst något av henne men har en bok i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detta är det första jag läser av henne. Kanske det sista också.

      Radera