tisdag 5 april 2022

Tisdagstrion: X i boktitel, författarnamn eller huvudpersons namn

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: X i boktitel, författarnamn eller huvudpersons namn.

Jag trodde faktiskt att det här temat skulle bli svårt på grund av att x ju faktiskt inte är en så särskilt vanlig bokstav. Nog blev det svårt, men inte alls för att jag inte hittade några böcker. Jag hittade för många 😬 Det slutade med att jag bestämde mig för att endast ta med böcker med x i titeln som fått ett betyg på fyra eller högre.

1. Exodus av Leon Uris läste jag för... ja, faktiskt över 30 år sedan. Jag minns den som fantastisk och den förklarade mycket för mig. Man kan kort säga att den skildrar det judiska folkets tvåtusenåriga sökande efter en fristad.

2. Allting växer av Lyra Koli har varit med tidigare i Tisdagstrion, tror jag, men det är den värd. Jag kallade den en modern version av 1984.

3. Motiv X av Stefan Ahnhem är den fjärde delen i serien om Helsingborgspolisen Fabian Risk. De här böckerna är i sanning råa och brutala, men om man klarar av det så är detta en riktigt bra serie.

30 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av dina böcker. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  2. Allting växer vill jag läsa! Det finns mycket med ett x i, upptäckte jag! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var mycket bättre än jag trodde att den skulle vara 🙂

      Radera
  3. bra trio, tyckte om Allting växer av Lyra Koli

    SvaraRadera
  4. Allting växer låter egentligen som en bok jag borde läsa. Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag att du ska göra. Den är bra.

      Radera
  5. Exodus av Leon Uris, den har jag läst, men den tänkte jag inte alls på och Allting växer har jag ju tänkt läsa. Ändå tyckte jag X-temat var så svårt. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte också det var svårt, men av motsatt anledning 🙂

      Radera
  6. Det låter som tre intressanta böcker. Tack för tips!

    SvaraRadera
  7. Inte läst någon av dina böcker, tack för tipsen!

    SvaraRadera
  8. Exodus har jag läst för väldigt länge sedan. de andra två känner jag till men har inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns egentligen inte speciellt mycket av Exodus, bara att jag var helt trollbunden.

      Radera
  9. Motiv X har även jag i min hylla, dock oläst. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela den serien är bra, om man inte har ont av rått och brutalt.

      Radera
  10. Där ser man: en gemensam. Dina övriga två är jag inte bekant med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trodde nästan att ingen annan kom ihåg Exodus 🙂

      Radera
  11. Jag tänkte faktiskt på 'växer'. "Jag borde ha någon bok med 'växer'", men jag kom inte på någon. Exodus var ju väldigt stor en gång i tiden, men jag har inte läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu kanske inte så många läser Exodus, men som jag minns det så förklarade den en hel del.

      Radera
  12. Exodus tyckte jag var fantastiskt bra!
    Motiv X funderade jag på, men jag har ju faktiskt inte läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var helt tagen av Exodus, men det är ungefär allt jag minns.

      Radera
  13. Vi tog nog lika mycket och samma intryck av Exodus du och jag (och många med oss)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag minns det så var det svårt att inte ta intryck av den. Mycket.

      Radera
  14. Exodus blir jag riktigt nyfiken på. Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vad jag skulle ha tyckt om den i dag, men för 30 år sedan var den fantastisk 🙂

      Radera