lördag 23 april 2022

The Birthstone Book Tag

Den här ovanligt krångliga taggen hittade jag som vanligt hos Vargnatts bokhylla för ganska så längesedan.

1. January (GARNET): Associated with warding off negative forces and dark energies
- Name a book with the darkest/evilest character you can think of.
Med tanke på vilken sorts böcker jag läser så är detta en väldigt svår fråga att svara på. Mina böcker vimlar av onda karaktärer. Jag väljer en i högen då... Randall Flagg i både böckerna i serien Det mörka tornet, Pestens tid, Drakens ögon och Hjärtan i Atlantis av Stephen King.

2. February (AMETHYST): Purple is associated with royalty
- Name a book with regal qualities... You can base this off of characters of choose the King of all books.
Däremot så finns det inte så många böcker med kungligheter... Det får bli Cinder av Marissa Meyer, där finns i alla fall en prins.

3. March (AQUAMARINE): Washed out
- Name a 'wishy washy' character, a character who is not strong or a follower.
Nu var det ett tag sedan jag läste böckerna om Johan Axberg av Jonas Moström, men han är en äkta gnälleröv, som det heter på skånska. Han är velig, konflikträdd och kommer aldrig till skott. Och så gnäller han hela tiden.

4. April (DIAMOND): A diamond in the rough
- Name a book that you loved but is not well known.
Lätt. Större än störst av Andreas Roman. Den borde få mycket mer uppmärksamhet.

5. May (EMERALD): Said to balance energy
- Name two characters who balance each other well.
Poliserna Dushan Zigic och Mel Ferreira i Eva Dolans böcker är mer eller mindre varandras motpoler och det gör att de kompletterar varandra perfekt.

6. June (PEARL): Associated with loyalty
- Name a character who is loyal to the end.
Harry Hole i böckerna av Jo Nesbø. Jag skulle väldigt gärna velat ha honom som vän.

7. July (RUBY): Blood red
- Name a book that made your blood boil, one that made you angry.
När jag läste Bekännelsen av John Grisham så var det knappt att jag vågade fortsätta. Jag var så arg att blodtrycket var farligt högt.

8. August (PERIDOT): Pale green (it pales in comparison to other gems)
- Name a supporting character who you like better than the main character.
I filmer och TV-serier händer det här allt som oftast, men i böcker... Kanske kan Tilly Bradshaw i M W Cravens böcker räknas som en bakgrundsfigur. Hon är i alla fall inte huvudperson, så jag väljer henne.

9. September (SAPPHIRE): Blue like the ocean which is calming
- Name a book that had a calming affect on you.
En bok som lugnade ner mig... vad skulle det kunna vara för någon? Det får bli Vingården för vilda drömmar av Caroline Säfstrand. Jag vet inte om den lugnade ner mig, men jag kände mig lugn och trygg när jag läste den.

10. October (OPAL): Iridescent
- Name an iridescent book, this can be a book with a beautiful cover (Shiny? Lots of colour?) or you can base it off of a character (Quirky? Colourful?).
Bastarden från Istanbul är färgrik både utanpå och inuti.
11. November (TOPAZ): Associated with resilience
- Name a book with a character who rises to the top in a time of adversity.
I Charlotte Cederlunds trilogi Idijärvi hittar vi Áilis. Hon har det inte lätt, men hon växer med uppgiften.

12. December (BLUE ZIRCON): Associated with friendship
- Name a book with a friendship you want to be apart of.
Men här måste jag ju bara välja Rolands ka-tet i Stephen Kings epos Det mörka tornet. Tänk att få hänga med dem.

8 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det krävdes en del tankeverksamhet.

      Radera
  2. Vem skulle inte vilja vara kompis med Harry Hole!? Fast jag gillar ju författaren väldigt mycket också!!
    "Bastarden från Istanbul" är en bok jag gärna skulle vilja läsa.
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Harry Hole måste vara den mest lojala vän man kan ha. Gillar allt jag har läst av Nesbø.

      Radera
  3. Jag gjorde tagen förra året, och var tvungen att kolla, vi hade inget svar gemensamt den här gången! Jag hade också omslag från en bok av Elif Shafak, men en annan... Håller med om Större än störst, förstår inte varför inte fler läst den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är svårt med så här stora frågor, eller vad man ska kalla dem. Finns så många möjliga svar. Jag fattar inte heller varför inte Större än störst har blivit en megasuccé. Jag har ändå gjort vad jag kan 🙂

      Radera
  4. Kul att läsa dina svar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tar ju några år, men till slut kommer de 😁

      Radera