måndag 11 april 2022

Film: Svart krabba (2022)

Titel: Svart krabba
Originaltitel: Svart krabba
Genre: Action
Regissör: Adam Berg
Manus: Adam Berg, Pelle Rådström, Jerker Virdborg (bok)
Skådespelare: Noomi Rapace, Dar Salim, Jakob Oftebro, Ardalan Esmaili, Erik Enge
Utgivningsår: 2022
Produktionsland: Sverige
Längd: 114 min
Serie: -
Såg den på Netflix 20 mars 2022




Handling
Någon gång i en hyfsat närstående framtid står Sverige i ruiner en tid av krig. Sista hoppet står till en grupp människor som är inkallade för att ingå i en militär operation som går under namnet "Svart krabba".

Syftet med operationen är att föra en hemlig last till en militärbas ute i havet, den sista som ännu inte står under attack av fienden. Vattnet är täckt med is hela vägen dit men den är för tunn för att bära något slags fordon och det är där vår utvalda grupp människor kommer in i bilden. Deras uppgift blir helt enkelt att ta sig till militärbasen på skridskor.

Innan de ger sig ut på isen blir de informerade om att deras chanser att lyckas är små, men att de är Sveriges enda hopp. De och det speciella hemliga innehållet i deras väskor.

Min kommentar
Svenska filmer är på något sätt ett måste för mig, trots att det relativt sällan blir något bra av det. När jag såg reklamen för Svart krabba så tänkte jag att det nog kunde bli en bra söndagsfilm. Inte veckans höjdpunkt, men förhoppningsvis en stunds spänning/underhållning.

Jag brukar inte känna att jag behöver mycket kött på benen, vad gäller vare sig karaktärer eller handling, men jag vill ha tillräckligt för att kunna relatera till det som händer. I den här filmen saknas bakgrunden helt. Jag får inte veta något om något eller någon, i stort sett. Vilka är de här människorna? Vem krigar man mot? Och framför allt, varför? Det känns som att jag blir utkastad mitt i något, som jag alltså inte förstår eftersom jag varken vet hur, varför, vem.

Om storyn hade varit bra i övrigt så kanske jag inte hade saknat bakgrunden, men nu fick jag liksom ingenting. Här finns så många logiska luckor, vilket så klart kan bero på den saknade bakomliggande historien. Den är som en papperstiger, ser farlig och lite läskig ut, men är fullständigt harmlös. Och tunn. "Lösningen" på själva "problemet" känns inte trolig, det är trubbigt, farligt, ovisst och inte ett dugg genomtänkt. Å andra sidan händer det hela tiden saker i verkligheten nu som inte heller kändes troliga för bara något år sedan.

Det är egentligen bara två skådespelare jag känner igen här och ingen av dem tillhör mina favoriter. Jag tycker inte att Noomi Rapace är en bra/trovärdig skådis (förutom som Lisbeth Salander). För mig passar hon bättre på en teaterscen för hon spelar över ganska rejält. Inte heller Jakob Oftebro övertygar här.

Mot slutet blev allt en orgie i klyschor och det är mycket jag ifrågasätter där. Det är rörigt och känns inte genomtänkt. Detta förstärks av lite märkliga klipp. Som att de ibland har skridskor och plötsligt så har de inte det. Alla som någon gång har gjort bytet mellan kängor och skridskor, ute i smällkalla vintern, vet att det inte går på några sekunder. Oftast är det också väldigt mörkt filmat, vilket gör att det inte går att se något. Såvida man inte tittar mitt i natten. Det gör inte jag.

Jag funderade länge på vilket betyg jag skulle ge Svart krabba och bestämde mig till slut för en tvåa. Det finns en del fina scener (och då menar jag miljö och foto) och skridskoåkningen var nog behållningen. Det jag kunde se i alla fall. Betyget är måhända för högt. För lågt är det dock inte.



Letterboxd hade den 2,7 i genomsnitt (beräknat på 4 121 betyg).
IMDb hade den 5,6 i genomsnitt (beräknat på 8 698 betyg).
Jag ger den 2,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar