lördag 13 januari 2024

Bok: Ensamfjäril av Gabriella Ullberg Westin

Författare: Gabriella Ullberg Westin
Titel: Ensamfjäril
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 274
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Morden i Hudiksvall 1
Förlag: HarperCollins
Utgivningsår: (original) 2014 (min) 2014
Format: Häftad
Källa: Bokhyllan
Utläst: 15 december 2023




Första meningen: Det var på en skitig jävla åker det började.

Baksidetext
Det är julafton och ett våldsamt snöoväder lamslår Hudiksvall. På eftermiddagen nås polisen av ett larm. Henna Pedersen, gift med Sveriges bästa fotbollsspelare, har hittats ihjälskjuten i hemmet med parets två små barn som enda vittnen. Familjen har just återvänt till Sverige efter många år i Italien.

Den hemvändande polisen Johan Rokka får brottsutredningen på sitt bord. De enda trådarna värda att följa upp är ett läderband som offret hade runt halsen och ett okänt telefonnummer i hennes mobiltelefon. I ett försök att få fram mer om offrets tidigare liv åker Rokka till Italien. Ju mer han nystar i brottet desto säkrare blir han på att fotbollsspelaren döljer något avgörande, och att han egentligen inte kände sin fru.

Under tiden dras Rokka dessutom in i en erotisk affär med den förföriska dottern till en barndomsvän. När ytterligare ett kallblodigt mord sker inser Rokka att hans jobb och förflutna obönhörligen kommer att flätas samman.

Min kommentar
Den här serien är väldigt populär och jag har varit nyfiken på den länge nu. Det som har avskräckt mig är att genren kallats för "erotic crime". Något som inte alls har lockat. När jag kände att jag behövde bryta av julmyset med något annat så upptäckte jag att Ensamfjäril börjar på julafton så jag tyckte den kunde passa bra.

Eftersom jag brukar undvika att ta med mig en pappersbok när jag pendlar så letade jag upp boken på Storytel och upptäckte att den tydligen har kommit i en omarbetad upplaga. Jag bestämde mig snabbt för att läsa den i stället och nu i efterhand, efter att ha bläddrat lite i mitt fysiska exemplar, så förstår jag att det var det bästa jag kunde ha gjort. Allt det "erotiska" verkar vara bortplockat nu. Ett bra beslut, tycker jag, som inte alls förstår vad erotik kan ha att göra i en deckare.

Om jag har förstått det rätt så utspelar sig hela serien i Hudiksvall och det är kul med en småstad som miljö. Jag blir åtminstone glad när inte alla böcker utspelar sig i Stockholm. Faktum är ju att vi faktiskt är fler som inte bor där än vad som gör det. Jag har aldrig varit i Hudiksvall, bara passerat på E4;an. Intressant nog så fick jag lära mig att Hudiksvall, trots att det ligger i Hälsingland, hör till Gävleborgs län. För mig låter det helt obegripligt och det är inte konstigt att det blir krångligt ibland, när län (som innehåller ett ortsnamn) sträcker sig över landskapsgränser.

Den där Rokka, som tydligen är en huvudperson, gillar jag inte överhuvudtaget. Han verkar inte ha något försonande drag alls. Han är bufflig och otrevlig. Inte ett dugg socialt kompetent. Jag hoppas verkligen att han blir trevligare längs vägen. Det kändes som att vissa karaktärer skulle vara lite mystiska (samtliga verkar ha något hemligt och traumatiskt i sin bakgrund). Det var de inte. Min magkänsla sa mig snabbt vem som var skyldig, men jag hade ingen aning om varför.

Under senare år så har det ju blivit ganska vanligt med hemvändare, men denna kom redan 2014 och borde ha varit bland de första. Det måste vara riktigt jobbigt att utreda mord i sin gamla hemstad, där man växte upp, med många barndomsvänner inblandade. Tyvärr så tycker jag att det inte blir något riktigt flow mellan de olika trådarna, det blev mest hackigt.

Ensamfjäril är helt okej, i den här omarbetade upplagan, men för mig blir det för många sammanträffanden, för mycket slump helt enkelt. På tok för lite utredning och för mycket av relationer och privata problem. Andra delen står redan i hyllan och jag har för mig att jag hört att författaren har gett upp det där med "erotic crime". Det låter jättebra, tycker jag.

Goodreads hade den 3,20 i genomsnitt (beräknat på 358 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
DetaljrikFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Ensamfjäril: Lottens bokblogg, Bokstunder och Tankar från en samlares hjärna

6 kommentarer:

  1. Så intressant att de tagit bort de delarna! Och ja, de försvann ju sen i kommande delar. Vilket var positivt. Jag känner ju Hudiksvall mer, och gillar att den utspelar sig där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju ganska ... detaljerade sexscener, såg jag när jag bläddrade igenom boken. Jag är oerhört glad att jag valde att läsa den nya utgåvan i stället.

      Radera
  2. Jag önskar att jag lyssnat på den här versionen istället. Jag ogillar verkligen sexscener i ljudböcker (och ja, jag lyssnade på den här) och det var verkligen inte trevligt. Jag gick över till att läsa serien (men har fastnat en bit in). Nu var det ett tag sen jag läste en bok i serien men Rokka blir lite mer mänsklig vill jag minnas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ogillar sexscener i böcker överhuvudtaget. Speciellt i genrer där de inte hör hemma. Jag kan tänka mig att det är ännu värre att höra dem upplästa. Andra delen står redan i hyllan så den kommer jag i alla fall att läsa. Sedan får vi se.

      Radera
    2. Jo, en klassiker är när jag gått runt på Ica med en ljudbok och samtidigt hör extrema sexscener i mina öron. Det är ytterst obehagligt. Min man brukar lyssna på böcker i garaget ibland via högtalare och brukar roat fundera på vad grannen ska tänka på när han ibland kommer över.

      Radera
    3. Det hade nog varit märkligt att gå runt bland andra människor, i en helt vardaglig miljö och sysselsättning, och ha något sådant i öronen. Garaget känns inte som en bra miljö att lyssna på ljudböcker, där brukar det ju väsnas.

      Radera