söndag 21 januari 2024

Smakebit på søndag: Blodmåne

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Den här veckan har vi nog haft alla väder som finns. Snöstorm, solsken, störtregn. Till och med en åskknall. Omväxlande, men inte speciellt kul. I veckan firade sambon och jag 27 år tillsammans och det firades med en Budapestbakelse, den dagen, och igår var vi på restaurang och åt en riktigt god pizza. En som tydligen vann Pizza SM 2023, i kategorin Klassisk Napolitansk Gourmet Pizza.

Det har gått lite sisådär med läsningen i veckan. Jag brukar ju läsa mest innan jag somnar, men nu går flera kvällar i veckan bort eftersom det är handboll som slutar för sent för att jag ska orka läsa något efteråt. Boken jag läser nu är i alla fall senaste boken om Harry Hole, Blodmåne av Jo Nesbø. En bok som jag egentligen skulle vilja sträckläsa.

Min smakebit är från sida 215-216:
"Vi har som ni ser besök", sa Katrine.
    Första delen av planen fungerade. Den trötta apatin var som bortstruken ur deras ansikten framför henne.
    "Han behöver ingen introduktion, men för dem av er som är mycket nya, började Harry Hole som utredare här på Våldsroteln ..." Hon tittade på Harry.
    Han grimaserade i skägget. "Under stenåldern."
    Småskratt.

20 kommentarer:

  1. Har läst en bok av den författaren och den föll mig inte riktigt i smaken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De första böckerna i serien är inte speciellt bra, men man får skylla sig själv litegrann om man inte fortsätter 🙂

      Radera
  2. Grattis till 27 år! Den här boken står på min läslista, då jag fick den i julklapp :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är inte helt vanligt att jag läser en sådan här bok före dig 😲

      Radera
  3. Så trevlig och ljus sida du har Monika. Lättläst och lätthittat. Jag önskar dig en skön söndag.

    SvaraRadera
  4. Yngste sonen fyller år idag, tror han bjuder på pizza. Inte läst Nesbø än, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  5. Grattis till dig och sambon! Tack för smakbiten. Det var längesedan jag läste något av Nesbø.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag gör ju mitt bästa för att hänga med i Harry Hole-serien 🙂

      Radera
  6. tror inte att jag läst något av Nesbø. men jag undrar om jag inte sett någon filmatisering? tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bok är filmatiserad, men den var inte speciellt bra.

      Radera
  7. Visst är det störande när man måste rucka på kvällsläsningen, "ler". jag brukar också läsa vid sänggående, men ibland tittar man för sent på tv. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är jättejobbigt när jag inte kan gå och lägga mig när jag vill 😳 Förstår inte varför en match måste börja så sent som halv nio. En halvtimme tidigare hade räckt väldigt långt för mig.

      Radera
  8. Grattis till 27 år! Vi firade 15-årig förlovning i november 2023, men nu ska vi separera. Ja ja.

    Hoppas att du gillar boken. Jag fick ett par novellsamlingar 2021 av författaren för recension, men fastnade tyvärr inte för dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad tråkigt att höra 😟

      Jag har precis köpt Nesbøs två novellsamlingar. Hoppas jag gillar dem mer då. Hans andra böcker, som jag har läst allihop (tror jag), har jag tyckt om.

      Radera
  9. 27 år är bra jobbat! Jag tänker alltid på Engelsfors när jag hör/läser om blodmåne!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var nog en blodmåne med där också. Jag tror aldrig jag har sett en, faktiskt.

      Radera
  10. Ja, det lät som omväxlande väder. Här är det snö och is som växlar, ena dagen blanka isbanor på vägarna och andra dagen snöbark. Tröttsam vinter detta. Nesbø har jag fortfarande inte läst något av. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här nere i Skåne så brukar det vara is, varje gång det har snöat, men den här vintern har det snöat väldigt mycket mer.

      Radera