lördag 27 januari 2024

Kommande böcker februari 2024

Det blev lite smått och gott även i februari. Jag blir ändå lättad och glad när jag lyckas vara svårflörtad.

Vuxen på låtsas av Lucy Dillon
Genre: Feelgood
Serie: Longhampton (11)
Antal sidor: 350
Utgivningsdatum: 2024-02-01
Förlag: Bokförlaget Forum

Från Bokus
Robyn är en typisk lillasyster. Hon är både kaotisk och slarvig medan storasystern Cleo gör allting perfekt. Men när Robyns glassiga mäklarliv krackelerar tvingas hon ta anställning i Cleos städfirma. Genom det nya jobbet träffar hon människor som var och en ger henne anledning att börja fundera över sitt egna stökiga liv. Och varför är det så svårt att ha en ärlig konversation med sin syster?

Jag ligger visserligen ganska rejält efter med Dillons böcker, men jag tror nog att jag vill läsa den.



Tiga som muren av Maria Adolfsson
Genre: Kriminalroman
Serie: Doggerland (7)
Antal sidor: 352
Utgivningsdatum: 2024-02-06
Förlag: Wahlström & Widstrand

Från Bokus
Kriminalinspektör Karen Eiken Friis befinner sig med maken Leo och dottern Selma på Noorö för att fira midsommar tillsammans med släkten. Efter ett telefonsamtal från jobbet ser Karen sin chans att få en stunds respit från det påfrestande umgänget med släkten, och lovar att hjälpa de lokala kollegerna med att titta närmare på ett försvinnande. Samtidigt har Karens syster, journalisten Helena, börjat gräva i något som leder till att hon utsätts för hot. Om hon inte tiger om det hon upptäckt kommer hon att råka illa ut. Bara med Karens hjälp kan hon få fram tillräckligt med bevis för att undanröja hoten, och för att lyckas måste de lämna Doggerland och resa till Sverige.

Kanske skulle jag läsa första delen snart?



Styrkan av Anna Karolina
Genre: Kriminalroman
Serie: Ebba Tapper (3)
Antal sidor: 352
Utgivningsdatum: 2024-02-12
Förlag: Bokfabriken

Från Bokus
Polisen Fabian Palm har just fått sin drömtjänst på knarkspan. Men lyckan förvandlas till en mardröm när ett ingripande går snett och en ung kvinna dör. Fabian vill larma om händelsen på polisradion, men hans gruppchef hindrar honom. Varför ska du offra allt för en tjackhora? Kort därefter grips en uteliggare för mordet. Det verkar som en vattentät plan, tills det visar sig att den hemlöse är en före detta entreprenör med goda kontakter. Han skaffar sig det bästa försvaret man kan få, utredaren Ebba Tapper på Köhlers Advokatbyrå. Snart har Fabian och hans kollegor Ebba i hasorna och ju närmare sanningen hon kommer, desto större blir splittringen i polisgruppen.

Just den här serien har jag ju då inte börjat läsa än, men allt annat jag läst av henne har varit bra.



Vågor av längtan av Anne-Lie Högberg
Genre: Feelgood
Serie: Öarnas ö
Antal sidor: 276
Utgivningsdatum: 2024-02-07
Förlag: Printz Publishing

Från Bokus
En blåsig sensommardag kliver konstnären Donna Höök i land på den lilla ön Åstol, i Bohusläns skärgård. En ö hon aldrig har hört talas om, förrän nu. I väskan har hon brevet som fått henne att åka dit - en inbjudan till en begravning. Det har bara gått ett år sedan Donnas man, Sixten, gick bort, och att åka iväg på ännu en begravning känns både oroligt och främmande. Framför allt när familjen hon möter på ön - restaurangägaren Gösta, hans syster Hanna och deras mor Majken - inte alls verkar vara bekväma med hennes närvaro. Kan Donna hitta en nystart på den dramatiska ön, eller hör hon helt enkelt inte hemma där? Inom kort nystas en spännande familjehistoria upp där det visar sig att Majken för mer än femtio år sedan olovligt förälskade sig i fiskarsonen Percy på Åstol. Deras kärlekshistoria är komplicerad, och deras val kommer att ge konsekvenser långt fram i tiden ...

Först tänkte jag inte ta med denna. Det som fick mig att ändra mig var Åstol.



Hembiträdet av Frieda McFadden
Genre: Thriller
Serie: Hembiträdet (1)
Antal sidor: 320
Utgivningsdatum: 2024-02-22
Förlag: Modernista

Från Bokus
Millie har avtjänat ett tioårigt fängelsestraff och bor i sin bil när hon får jobb som hembiträde hos familjen Winchester: mamma Nina, pappa Andrew och nioåriga dottern Cecelia. Bostad ingår - ett minimalt vindsrum i familjens hus.

Det är Millie som berättar. Om hur hon omsorgsfullt sköter sina arbetsuppgifter: städar hela huset, hämtar dottern från skolan, lagar utsökt mat varje kväll innan hon själv går upp till sitt vindsrum och äter. Men hur hon snart upptäcker att familjen Winchester döljer mörkare hemligheter än hon själv, och hur Ninas beteende blir allt mer bisarrt.

För varje dag tycks Andrew mer nedbruten. Millie föreställer sig hur det skulle vara att leva Ninas liv, och bara en enda gång provar hon en av Ninas skinande vita klänningar. Men Nina kommer på henne, och Millie upptäcker - för sent - att hennes vindsrum bara går att låsa från utsidan.

Mille tröstar sig med att familjen Winchester inte vet vem hon egentligen är, eller vad hon är kapabel till ...


Det här låter som att det kan bli antingen eller, men en psykologisk thriller lockar ju alltid.



Blodsband av Rachel Caine
Genre: Thriller
Serie: Stillhouse Lake (3)
Antal sidor: 400
Utgivningsdatum: 2024-02-19
Förlag: Bokförlaget Forum

Från Bokus
Det förflutna fortsätter jaga Gwen. Varken hennes ex-makes illdåd eller nättrollen som gjort henne till måltavla ger henne någon ro. Det enda hon vill är att ge sina barn ett normalt liv. Men en dag får hon ett samtal. En okänd kvinna vid namn Marlene Crockett ber om hennes hjälp. Marlene känner sig hotad, men vill inte berätta mer på telefon. När Gwen kommer till den avlägsna lilla staden Wolfhunter är Marlene redan död och hennes dotter sitter häktad för mordet. Men Gwen vet att det inte var dottern som Marlene var rädd för. Hon bestämmer sig för att hitta den riktiga mördaren, men timmen är redan slagen. Ovetande går hon rakt i fällan, en fälla som är konstruerad för att drabba dem hon älskar.

Den här serien verkar jag ha missat helt. När jag tittar på Goodreads så har böckerna väldigt högt betyg.

6 kommentarer:

  1. Rachel Caine kanske jag ska kolla in. Annars var det inga måsten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den enda som egentligen är ett måste är Anna Karolinas bok.

      Radera
  2. Jag har lyssnat på de två första böckerna i Stillhouse Lake-serien, riktigt spännande! :) Ser verkligen fram emot att fortsätta med trean.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så alltså? Jag får nog ta och titta lite närmre på första delen då 🙂

      Radera
  3. Tre gemensamma den här gången men jag känner igen alla dina. Jag skulle verkligen vilja lockas av Anna Karolinas böcker men det känns som de rör sig för mycket i ett gränsland (droger, olagligheter etc) som inte lockar mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gillat böckerna om Amanda Paller, även om den första var lite över gränsen. Det blev bättre, har jag för mig, men det har ju gått ganska många år nu.

      Radera