onsdag 17 januari 2024

Bok: 24 goda gärningar av Jenny Fagerlund

Författare: Jenny Fagerlund
Titel: 24 goda gärningar
Genre: Feelgood
Antal sidor: 297
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: (original) 2018 (min) 2019
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 18 december 2023




Första meningen: Emma öppnar takfönstret och svänger över ena benet för att komma ut.

Baksidetext
Emma förlorar sin man på julafton. Två år senare har hon fortfarande svårt att finna mening i tillvaron. Det dåliga samvetet gnager i henne, fanns det något hon kunde ha gjort för att rädda honom?

På väg hem en kväll stöter hon ihop med en äldre man som har irrat bort sig i snöstormen. Hon bestämmer sig för att försäkra sig om att han kommer hem välbehållen. Den kvällen föds en idé hos Emma. Hon ska utföra 24 goda gärningar. En för varje dag fram till julafton.

Från att oftast vara ensam möter Emma under dessa vintriga dagar en mängd människor som sakta börjar förändra hennes tillvaro. Men är hennes goda gärningar tillräckliga för att mota bort mörkret som bosatt sig inom henne? Hur kommer hennes liv se ut när hon vaknar på julafton?

Min kommentar
I november 2022 var jag på ett digitalt julmys som anordnades av SelmaStories (jodå, de hade ett även förra året och jag var med på det också) och jag blev så inspirerad att jag kände ett oemotståndligt behov att köpa några julböcker. En av dem var 24 goda gärningar, som jag inte hann läsa då, men den här julen prioriterade jag den.

Det bästa med den hör boken, tycker jag, är att den innehåller kvinnor som hjälper varandra, som stöttar och peppar, i stället för att fördöma och trycka ner. Det är härligt upplyftande och alldeles för sällan. Världen är full av människor och man har inte en aning om vilka livsöden de har. Förrän man börjar prata med dem.

Vi får träffa ett fåtal karaktärer och jag tycker att jag lär känna dem och deras drivkrafter tillräckligt bra. Systrarna Emma och Magda är väldigt lika. De vill båda gärna lägga sig i andras liv och i några fall kan jag väl tycka att de går över gränsen i sin iver att hjälpa till. De menar verkligen väl och ibland gör de fel saker, men av rätt anledning. Lite märkligt kan jag tycka att det är att samtliga hade relationsproblem och jag saknade en hyfsat lycklig människa. Det skulle väl ha varit Adam i så fall.

Här är ju sorgen en stor beståndsdel och den är ständigt närvarande. Sorg är ju besvärliga saker, speciellt som vi alla ju reagerar olika. Jag tycker den är bra beskriven, på ett sätt som nog gör att de flesta kan känna igen sig. Efter ett tag kan man behöva någon som tvingar en att komma ut ur bubblan, att rikta blicken lite mer utåt i stället för inåt. Våga ta klivet ut.

Kanske är det bara jag som tycker att det är lite underligt att på förhand bestämma vilka goda gärningar man ska göra. De allra bästa är ju de man gör helt spontant, när man ser någon som behöver hjälp och agerar. Att göra bra saker för andra får en i alla fall oftast att må bra. Och det behöver inte vara storslagna gester, utan det är det lilla i vardagen som är det viktiga.

Inredning här inte direkt till mina stora intressen, men jag älskar verkligen Emmas butik och jag kan faktiskt se den framför mig. Jag hade gärna kollat runt i den. Det skulle vara intressant att få veta hur det går med den och allt annat, men samtidigt så kan jag vara nöjd med detta. Jag kan hitta på en egen fortsättning.

24 goda gärningar är en mycket fin och berörande historia. Den är varm och hoppfull och får mig att må bra och bli varm i hjärtat. Det feelgoodiga är perfekt balanserat med svärtan. Eventuellt så är den lite väl tillrättalagd, men det hör ju nästan till genren. Trots ett tungt tema så är det lättsam läsning. Det kommer helt klart att bli fler böcker av Jenny Fagerlund för mig.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,62 i genomsnitt (beräknat på 1 494 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
DetaljrikFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om 24 goda gärningar: Lottens bokblogg, Bokstunder och C.R.M. Nilsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar