måndag 1 januari 2024

Film: Boston strangler (2023)

Titel: Boston strangler
Originaltitel: Boston strangler
Genre: Thriller
Regissör: Matt Ruskin
Manus: Matt Ruskin
Skådespelare: Keira Knightley, Carrie Coon, Chris Cooper, Alessandro Nivola, Rory Cochrane
Utgivningsår: 2023
Produktionsland: USA
Längd: 113 min
Serie: -
Såg den på Disney+ 24 november 2023





Handling
En verklighetsbaserad thriller om de banbrytande reportrarna som publicerade storyn om den notoriske Bostonstryparens många mord: Loretta McLaughlin, reporter på tidningen Record-American och hennes kollega och förtrogna Jean Cole. När mördarens offer blir allt fler, fortsätter duon modigt sin granskning och riskerar sina liv i sitt sökande efter sanningen.

Min kommentar
Med tanke på att årets julfilmsfrossande skulle börja en vecka senare så tyckte jag att vi behövde en motvikt till allt det sockersöta, fluffiga som vi skulle utsättas för i några veckor. Valet föll på Boston Strangler, en verklighetsbaserad film som legat på listan ganska länge.

Man kan nog säga att den här filmen är den totala motsatsen till förra veckans film (vilket också känns ganska bra), den senaste Mission: Impossible-filmen. Denna är spännande, på ett ganska lågmält och tillbakadraget sätt. Oblodig och helt utan action, men med mycket nerv. Mer fokus på grävande i rapporter än själva brotten, eller mördaren. Om man gillar det så är detta en guldgruva.

Den mesta tiden är jag nog mest upprörd över polisens inkompetens. Det är helt osannolikt och nästan som att de inte bryr sig om att kvinnor mördas på löpande band, som att det inte är viktigt. Vilket för mig in på nästa sak som gjorde mig otroligt upprörd; behandlingen av kvinnor i allmänhet och av Loretta McLaughlin i synnerhet. Det är obegripligt att det här bara var sextio år sedan, det känns som ljusår. Däremot så förstår jag nog inte, heller, varför hon behandlas annorlunda än den andra kvinnliga reportern.

Keira Knightley har jag nog aldrig varit speciellt förtjust i och har inte riktigt förstått hennes storhet, men här är hon suverän. Precis som hon var i The imitation game. Slutsatsen blir ju att "riktiga", seriösa roller passar henne mycket bättre än de lättsamma. Den andra reportern spelas av Carrie Coon, som jag uppenbarligen har sett i många bra filmer men inte alls kände igen. Även hon är utmärkt och samspelet mellan Knightley och Coon känns äkta och bra.

Fotot är mycket snyggt och effektfullt. Allt är lite brunmurrigt. Varenda detalj, från miljö till kläder, känns rätt. Det fullkomligt skriker 60-tal. Filmen handlar egentligen mer om journalistik och när jag ser den så inser jag att den gamla tidens journalist är utrotningshotad. Då menar jag den faktagranskande, ifrågasättande och analytiska sorten. Det är verkligen synd, för de behövs.

Att jag var tvungen att googla efter att ha sett Boston strangler kommer kanske inte som någon överraskning. Det känns som att mycket saknas eller har ändrats i filmen, men det är lite oklart. Det verkar ju inte vara konsensus om vad som egentligen hände. Det förvånar mig att de här morden fortfarande är olösta, förutom ett enda.



Letterboxd hade den 3,0 i genomsnitt (beräknat på 39 619 betyg).
IMDb hade den 6,5 i genomsnitt (beräknat på 30k betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar