söndag 31 december 2023

Smakebit på søndag: Slutet var bara början

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Jag har haft en helt fantastisk vecka, med ett besök i Göteborg och junior-VM i hockey. Det är en nästan utomkroppslig upplevelse att sitta i en fullsatt arena där alla (väldigt många) håller på samma lag. Och när laget man håller på dessutom vinner så ... ja, man kan nog bli beroende av det. Jag har varit så uppfylld av det att jag faktiskt glömde att det är söndag i dag och att jag borde skriva en smakebit. Det är inte bara söndag, utan även nyårsafton. Har jag förstått. Gott slut!

Någon läsning har knappt hunnits med, men jag har nästan läst ut Slutet var bara början av Anders Nilsson. För den som kan sin Johan Falk så är ju titeln lite finurlig. Den här boken är i alla fall det som händer efter den sista filmen. Det är verkligen kul att få komma tillbaka till den här världen.

Min smakebit är från sida 92-93 i e-boken:
    Signalerna går fram.
    Det känns som flera minuter. Är han försent ute? Vad kan ha hänt och varför ringde hon?
    "Hej?"
    Hennes röst låter mjuk och försiktig. Är det rädsla han hör?
    Han svarar, och för första gången på flera år så säger han ett ord på svenska.
    "Hej."
    Sedan blir det tyst i luren. Hon väntar nog på att han ska vara den som fortsätter samtalet.
    Men vad bör han säga härnäst? Hur kan han bäst få bekräftat att de kan prata helt öppet? Eller i alla fall nästan helt öppet. Det är trots allt onödigt att nämna riktiga namn och adresser.

16 kommentarer:

  1. Jag har bara sett några filmer i den här serien, men inte ens alla där. Gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett alla. De är min guilty pleasure 😳

      Radera
  2. Jag har varken sett filmer eller läst böcker i serien.

    SvaraRadera
  3. visst är hockey live en upplevelse, har spelat själv i min ungdom, och spelat några föräldrarmatcher mot söner. Tack för smakbiten, gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är ju dessutom Scandinavium den bästa arenan, med den allra bästa publiken.

      Radera
  4. tror mig ha sett någon film för länge sedan. men jag har inte läst någon bok. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är den första boken, men det finns tjugo filmer.

      Radera
  5. Jag gillar att träna men är rätt ointresserad av att kolla på sport. Men visst kan det vara spännande och mäktigt ibland. Gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hockey är min favoritsport, men tyvärr så blir det inte speciellt ofta att jag tittar live. Vilket ju är mycket roligare än att titta på TV.

      Radera
  6. Min jättetrevliga granne åkte iväg för att kolla på hockeyn med sin dotter. Själv är jag jätteglad idag då Finland tog hem segrarna i Tour de Ski helt oväntat. Läser inte deckargenren men tack för smakbit. Gott Nytt Läsår!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De hade nog kunnat fylla två stora arenor med alla som ville titta och att få tag på biljetter var svårt.

      Radera
  7. Har sett att filmer om Johan Falk finns men inte tittat på någon av dem och har inte läst någon av böckerna. Tack för smakbiten! Och Gott Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns bara en bok om Johan Falk, men tjugo filmer.

      Radera
  8. Tack för smakbiten! Har inte sett någon av filmerna-

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är lite speciella för mig, eftersom de utspelar sig i Göteborg. I alla fall de första.

      Radera