torsdag 21 december 2023

Hett i hyllan #436

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Då var det redan dags för den sista födelsedagsboken från slutet av maj 2020.
Våroffer av Anders de la Motte är fjärde och sista(?) delen i Årstidskvartetten.

Jag har läst fem böcker av författaren och jag har verkligen gillat samtliga. Då kan det tyckas knepigt att den här serien fortfarande står oläst i hyllan. Den har ju varit nästan omättligt populär. Nu ska ju första delen bli TV-serie ocskså, eller ja, den har väl redan blivit det, men den streamar inte än. Jag har åtminstone ställt fram den boken i den prioriterade hyllan. Och jag har allvarliga funderingar på att återinföra min Sist på serien?-utmaning 2024.

Så här står det på baksidan:
Valborgsnatten 1986 mördas en sextonårig flicka under ritualliknande former i skogen intill ett skånskt slott. Hennes styvbror döms för dådet, och kort därefter försvinner hela familjen spårlöst. Våren 2019 flyttar läkaren Thea Lind in på slottet. Efter att ha gjort ett märkligt fynd i en uråldrig ek ökar hennes fascination för den gamla tragedin. I takt med att hon upptäcker likheter mellan flickans uppväxt och sitt eget såriga förflutna, blir hon alltmer övertygad om att sanningen om mordet aldrig kommit fram. Och att våren 1986 kanske krävt flera offer.
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

10 kommentarer:

  1. Intressant blogg du har, kommer definitivt kika mer på din sida. Spännande bok med, ska kolla upp den har precis fått upp ögonen för böcker själv =) Inte läst så mkt innan. Ha en fin dag =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du har fått upp ögonen för läsning, det är ju så kul 🙂 Anders de la Motte kan jag nästan rekommendera, oavsett bok.

      Radera
  2. Den serien är jag jättenyfiken på. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2023/12/hett-i-hyllan-vecka-51-436.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker att den borde passa att läsa på rätt årstid, så kanske blir det dags för första delen till sommaren.

      Radera
  3. Jag velar vilken serie av honom jag ska läsa https://lottensbokblogg.wordpress.com/2023/12/21/hett-i-hyllan-376/

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig blir det denna, men jag har ju läst hans andra två äldre.

      Radera
  4. Har inte läst något av den författaren, men han är ändå en jag funderar på att prova någon gång, då jag får sug efter deckare/thrillers, fast just nu läser jag helt andra genrer mest.
    Min finns här
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2023/12/helgfragan-vecka-51-2023.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gillat allt jag läst av honom och hans senare serier (som jag inte har läst, än) är väldigt omtyckta.

      Radera
  5. Jag har aldrig läst de la Motte men är ju som sagt ingen deckarfantast. https://bokdivisionen.se/2023/12/21/hett-i-hyllan-ar-mor-dod/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får titta på serien sedan när den kommer 😁

      Radera