söndag 3 december 2023

Smakebit på søndag: Fädernas missgärningar

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Vintern har kommit till Skåne på riktigt. Både snö och faktiskt också minusgrader, så snön har legat i flera dagar. Även om den skulle sluta nu och sedan inte komma tillbaka så har vi nog redan haft mer vinter än vi haft det senaste decenniet. Igår var vi och åt julbord på ett ställe som vi inte varit på på många år nu, men det var tidigare känt som Skånes bästa julbord. Om det är det nu kan jag inte bedöma, men gott var det.

Jag har börjat läsa sista delen i Åsa Larssons serie om Rebecka Martinsson, Fädernas missgärningar. Det är med lite sorg i hjärtat jag tar mig an den, för det har varit en riktigt bra serie. Kanske låter det märkligt, men det är besynnerligt hur pulsen går ner direkt när jag börjar läsa. Här finns ingen brådska alls.

Min smakebit är från sida 237:
Rebecka var tvungen att vänta i tio minuter i bilen innan Anna-Maria Mella kom stegande ut från polishuset. Blicken i backen, som ett barn någon tvingat iväg till skolan. Hon parkerade sig i passagerarsätet med ett kort hej.
    - Okej om jag kör? frågade Rebecka.
    - Det är din bil, sa Anna-Maria med en axelryckning.
    Sedan blev inget mer sagt. Rebecka ägnade bilturen åt att gnissla tänder över sin fråga. "Okej om jag kör?" Vad var det för underdogbeteende? Stämningen var nere på nollpunkten.
    De åkte ut mot Esrange. Lingonkungens hus var en prefabricerad enplansvilla av åttiotalsmodell. Målad i blekblått. Den var ihopbyggd med två huskroppar så att gården tog formen av en kantig hästsko. De körde in i hästskon och stannade.
    Sidobyggnaderna tycktes vara förråd. Den ena hade en stor ny garageport i änden. Den andra slutade i en tom hundgård.
    De klev ur bilen.

18 kommentarer:

  1. Den serien gillar jag. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. Gillar den serien och boken! Här är det mycket snö och vintrigt, ovanligt mycket så här tidigt på vintern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här har varit minusgrader i över en vecka och snön har legat sedan i tisdags kväll. Det händer överhuvudtaget inte här 😲

      Radera
  3. jo, -10 grader på morgon, snövitt, gillat det jag läst av Åsa Larsson, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr så är ju detta sista boken 😧

      Radera
  4. Åsa Larsson är bra. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon har ännu inte gjort mig besviken.

      Radera
  5. jag läser inte så många deckare nuförtiden, men Åsa Larsson har jag läst och har Fädernas missgärningar i hyllan. ÅL är en bra och pålitlig författare. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är knappt jag räknar dessa som deckare, de är så mycket mer.

      Radera
  6. Bara läst en bok av författaren (Solstorm), den minns jag iofs som rätt bra. Oherrans massa snö har det kommit här, höga snödrivor på taket och sladdrigt väglag på småvägarna, nu räcker det verkligen... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vintern har ju knappt bara börjat så jag har svårt att tro att det inte kommer mer snö 🙂

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Här i Gävle har vi mycket snö så det har blivit en hel del snöskottning. Det är -7,5 nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har hört att det har kommit en hel del längs den kusten.

      Radera
  8. Jag har inte läst Åsa Larsson mer än i Pax-serien för barn och den var väldigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste första delen i Pax-serien bara för att prova. Tyckte om den och har väl tänkt att jag ska läsa de andra också.

      Radera
  9. Ja vintern har varit tidig och kall i år, vi ligger på konstant 10 kalla här i Dalarna, men hellre det än blask och slask. Snön lyser upp så fint. Läser inga deckarserier, men ska lägga på minnet om andan skulle falla på. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åsa Larssons böcker är den där ovanliga sorten, bra deckare. De är egentligen mer romaner, men någon råkar liksom dö 😬

      Radera