onsdag 13 december 2023

Bok: Vedergällning av Sebastian Avindell

Författare: Sebastian Avindell
Titel: Vedergällning
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 382
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Östgötamorden 2
Förlag: Modernista
Utgivningsår: (original) 2023 (min) 2023
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 7 november 2023




Första meningen: Lars Fredriksson, kriminalinspektör vid Linköpingspolisen, såg ned på kvinnokroppen.

Baksidetext
Det är sommar och varmt i Linköping, men under ytan ruvar hat och motsättningar. Ett mordfall skakar stadsdelen Skäggetorp, och ett ogenomtänkt uttalande från myndigheternas sida blir den tändande gnista som sätter det utsatta området i brand. Snart rasar upploppen och de ditkommenderade poliserna hamnar i livsfara.

Kriminalinspektör Liv Larsson och kollegan Lars Fredriksson befinner sig inte i frontlinjen, men mordutredningen är krävande och de tampas med privata utmaningar på var sitt håll.

Våldsvågen och det påföljande tumultet visar sig vara en perfekt täckmantel för mord. När fler offer påträffas trappas läget upp, och utredarna börjar skönja ett mönster – de döda är alla kvinnor, med vissa karaktäristiska drag. Vem som står näst på tur är omöjligt att veta, men den förlamande skräcken att det skulle kunna vara någon i Lars eller Livs närhet vill inte släppa taget ...

Min kommentar
Tidigare i år så läste jag första delen i den här serien och ja, jag var väl kanske lite osäker på om jag ville läsa fortsättningen. Tidigare i höstas så dök Vedergällning i alla fall upp som en överraskning och jag tyckte det var lika bra att dra av plåstret direkt.

Anledningen till att jag var tveksam hade inte speciellt mycket att göra vare sig med handling eller sättet att berätta den. Allt berodde på, helt ärligt, usel editering. Boken var nedlusad med olika fel och det ger inte något bra intryck. Någonstans dolt där bakom fanns ändå en känsla av att det här kunde ha varit riktigt bra. Jag är så glad att den känslan visade sig vara rätt. Och att förlaget har gjort ett bättre jobb med den här boken.

Det känns mer än uppfriskande att inte en enda polis har alkohol- och/eller andra drogproblem. Däremot så verkar samtliga ha relationsproblem. Liv är en intressant figur. Jag kan helt klart relatera till hennes ... (alltså, ibland finns det inget bra svenskt ord) ... awkwardness ... när det kommer till social interaktion. Jag vill läsa mer om henne. Lars ... nej, jag kan inte alls förstå det han inte gör vid branden, innan han drar sina slutsatser. Han verkar vara en rationell människa så jag tycker han borde ha lyft på skynket. Det hade ju förstås gjort att resten inte hade hänt, men jag tycker faktiskt att hela det skeendet var onödigt.

Här finns många små vardagliga detaljer som gör att det känns som ens egen verklighet. Den välkända striden mellan Star Wars vs Star Trek, till exempel. Jag avslöjar inte vilken sida jag befinner mig på, men gnabbet känns igen. De filosofiska funderingarna som var en stor del av första boken finns även här. För mig är det lite för många existentiella funderingar för att det ska kännas helt bra och också lite för mycket ältande av privatliv. Det stör inte alltför mycket, men jag tappar lite fart och fokus där.

Ett litet problem jag har är alla dessa namn som börjar på L; Liv, Lars, Lisa, Lisbeth och många heter Larsson i efternamn plus ett par Lindgren. Oftast är det inga problem att hålla isär dem, men det blir en extra påfrestning. Kanske tycker jag också att det är lite märkligt att en kravallpolis i skyddsutrustning dör av ett skott i bröstet.

Väldigt mycket händer i bakgrunden och det är sådant som händer i verkligheten, typ varje dag. Det skulle ha kunnat känts krystat, men det gör det inte. Allt hänger ihop på ett bra sätt. En del av det som händer i slutet, i det utsatta området, är lite naivt och rosaskimrande, tycker jag. Men jag gillar det, egentligen så är det ju så enkelt. Det är bara ens eget område som blir lidande av de där dumheterna de håller på med.

Vedergällning är otroligt aktuell. Den innehåller gängkriminalitet, blåljussabotage, upplopp i utsatta områden och så vidare, även om inget av detta har med det egentliga brottet att göra. Nu hoppas jag bara att inte även den tredje boken kommer att innehålla svår psykisk sjukdom. Det kan bli lite tjatigt.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 4,50 i genomsnitt (beräknat på 12 betyg).
Jag ger den 4,0.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
DetaljrikFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Vedergällning: Tofflan, Cias bokhylla och En blogg för bokugglor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar