måndag 4 december 2023

Film: The killer (2023)

Titel: The killer
Originaltitel: The killer
Genre: Thriller
Regissör: David Fincher
Manus: Andrew Kevin Walker, Alexis Nolent, Luc Jacamon
Skådespelare: Michael Fassbender, Tilda Swinton, Charles Parnell, Arliss Howard, Kerry O'Malley
Utgivningsår: 2023
Produktionsland: USA
Längd: 119 min
Serie: -
Såg den på Netflix 10 november 2023




Handling
The killer är en man utan namn, men med många namn, en kallhamrad, känslolös, lönnmördare. En perfektionist som utför sina uppdrag utan att lämna minsta spår efter sig ... tills nu. Efter ett misslyckat uppdrag börjar hela hans välstrukturerade värld att rämna och där han alltid legat steget före blir han nu den jagade.

Min kommentar
Det är kul när man jobbar på ett ställe där flertalet gillar att titta på film. Tips mottages alltid, tacksamt. En kollega pratade om The killer, att han hade sett den och att den var bra. Då gjorde den ett kort gästspel på bio, men när jag kollade upp den så visade det sig att den skulle börja visas på Netflix veckan efter. Den las genast till på listan.

Vi får alltså följa en lönnmördare, men inte alls på det sätt som man kanske kunde tro. Här finns inget frossande i våld och blod. Oftast får man se allt när det liksom är över. Förutom en enda slagsmålsscen, men den behövs. Den sätter the killers sinnesstämning och förändrade beteende. Allt är väldigt krasst och lite kyligt berättat.

The killer är inte en man som jag tycker om. Jag kan inte alls sympatisera med honom och det han gör. Ändå sitter jag som uppslukad. Det är vansinnigt intressant och jag vill ju veta var det ska sluta. Dock är jag inte ett dugg engagerad. För det krävs ett visst inslag av känslor och det finns det egentligen inte ett spår av här. Jag blir på ett sätt lika kylig som the killer.

Michael Fassbender är i stort sett ensam i den här filmen. Alla andra är bara bifigurer i hans historia. Visst har jag sett honom i otaliga filmer, men han har inte gjort något större intryck på mig. Förrän nu. Han är perfekt i den här rollen.

Precis allt är genomtänkt. Till och med the killers alla alias, men det tog mig ända till Sam Malone innan jag fattade. Till mitt försvar anför jag att jag faktiskt inte känner till de andra. Ja, förutom Richie Cunninghams pappa då, men det tänkte jag inte alls på.

The killer är en annorlunda film, på många sätt. Den är väldigt enkel och avklädd, ingen utsmyckning överhuvudtaget. Egentligen skulle jag vilja se om den, för det kändes som att jag missade en del. Därav det högre betyget. Den är betydligt närmare en fyra än 3,5.



Letterboxd hade den 3,7 i genomsnitt (beräknat på 82 612 betyg).
IMDb hade den 7,2 i genomsnitt (beräknat på 16k betyg).
Jag ger den 4,0.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar