söndag 24 december 2023

Smakebit på søndag: Vigilante

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

I dag är det julafton! Nu är jag ledig till 2 januari och en del av den tiden ska tillbringas i Göteborg och junior-VM i hockey. Något jag har längtat efter senast det var i Sverige, för nästan tio år sedan. I dag går turen dock bara till Mörrum, där julen ska firas med sambons familj. Från morgon till kväll. Hoppas verkligen att vägarna håller sig bra.

Jag har ju lite tjuvstartat läsningen av böcker som utspelar sig i Göteborg (jajamän, plural) och har egentligen redan läst ut Vigilante av Andreas Roman. En ganska gammal bok, både rent utgivningsmässigt och i min bokhylla, som jag äntligen kommit mig för att ta tag i. Det ble vju lite olyckligt att jag läste ut den innan vi ens kommit till Göteborg, men det gör inget för jag har fler 😁 Smakebiten är vald bara för att jag ska precis dit, till Scandinavium, nästa vecka.

Min smakebit är från bokens början:
    Gänget stannar vid Korsvägen, vid det pampiga Universeum. Jag stannar också. De verkar säga god natt till varandra, och han som slog ner mig går ensam åt sitt håll, förbi Scandinavium och upp mot Götaplatsen. Jag följer efter på avstånd. Han tar in på en tvärgata och stannar vid en port. Efter att ha tryckt in koden, öppnar han dörren och glider in. Jag skyndar mig fram när han är borta och lyckas precis skjuta in armen för att hindra dörren från att slå igen. Jag blir tvungen att stanna en stund och hämta andan, jag svettas och smärtan i näsan börjar bli djupare. Eter att jag är klar här, måste jag till akuten.


Och på förekommen anledning
God jul!


12 kommentarer:

  1. Mörrum - mina hemtrakter. ha en fin jul! tack för smakebiten

    SvaraRadera
  2. Det verkar som han söker en snabb hämnd. Låter som en spännande bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man får ju en liten hint av bokens titel 🙂

      Radera
  3. Låter spännande! Hoppas vägarna höll sig så ni kom hem säkert. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemvägen gick bra, då var det runt 6 plusgrader, men ösregn.

      Radera
  4. Smakbiten är ju perfekt för Göteborg, t.o.m jag vet hur det ser ut där ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man känner till någon plats i Göteborg så ligger nog det området väldigt bra till 🙂

      Radera
  5. Okänd bok för mig.Tack för smakbiten! Hoppas du fick en god julafton och att du får en härlig vecka framledes!

    SvaraRadera
  6. Kul att välja bok efter var den utspelar sig, speciellt om man är på väg dit själv. Hur tar du reda på var handlingen utspelar sig i en bok?
    God fortsättning på julhelgen och skoj att se på hockey.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar försöka läsa en bok som utspelar sig där jag är, när jag reser. Det blir liksom extra kul 🙂 Oftast så har jag span på några böcker som jag har hört talas om innan. Ibland måste jag söka mer aktivt, vilket inte alltid är helt lätt. Just den här boken visste jag, eftersom det står på baksidan.

      Radera