söndag 10 december 2023

Smakebit på søndag: Hur blir det med julen?

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Nu har vintern försvunnit från Skåne igen, men den här helgen har vi befunnit oss lite längre norrut. Ett par mil utanför Göteborg, det har nämligen varit min systers 65-årsdag så det har vi firat.

Nu vet inte jag var Hur blir det med julen? av Jessika och Annika Devert utspelar sig i Göteborgstrakten, men jag räknar den lite som det i alla fall. Och så ville jag ju ha en julbok. Jag behöver det.

Min smakebit är från bokens början:
"Säg att det inte är sant", mumlade Linda med hjärtat dunkande i bröstet. Hon drog fingrarna över Ipaden för att förstora annonsen.
    Hon kastade sig bakåt i köksstolen och tryckte händerna mot bröstet.
    Han var död.
    Efter en tids sjukdom, hade det stått i annonsen som prytts med en liten segelbåt. Sörjd och saknad av sina tre döttrar. Synfältet blev ett suddigt, smalt fält där den blå taklampan tycktes gunga fram och tillbaka.
    Det värkte i tänderna när över- och underkäken pressades mot varandra. Ilskan steg i kroppen och fick henne att häftigt resa sig från bordet. Stolen for i golvet och Linda gav ifrån sig ett skrik.

12 kommentarer:

  1. Den här har jag sparat ner i appen, och det kan mycket väl hända att den blir årets julbok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte om den. Det är inte en klassisk feelgood, hur man nu definierar det.

      Radera
  2. Jag tror jag nöjer mig med en julroman i år, om jag inte snubblar över någon inne på biblioteket. Men jag har ju min läslista och mina snygga siffror att tänka på. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lätt hänt att snubbla över böcker. Det gör jag jämt 😁

      Radera
  3. Oj vilken tråkigt julbok som handlar om döden? Men, det är väl bara upptakten förstår jag. Jag är en anti-jul-tant som bara hoppas att vi ska passera den helgen fort som bara den. Tack för smakbit, trevlig andra advent

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet inte riktigt vilka feelgood du jämför med, men en riktigt bra sådan har ganska rejält med svärta. Och egentligen så vill jag nog inte kalla det för feelgood, utan mer en relationsroman.

      Radera
  4. den inledningen fångar verkligen sin läsare! jag blev jättenervös för tänderna. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte om den, även om jag inte direkt kunde känna igen mig i karaktärerna. Trots att jag har en syster.

      Radera
  5. Lyckliga ni som fått vintern att försvinna igen, hoppas på samma tur även här snart, är ju så mäkta trött på all snö... redan. :D
    Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej! Jag vill ha snö och kallt. Vad är det annars för vinter 😲

      Radera
  6. Tack för smakbiten! Den tänker jag lyssna på i veckan. Här är det mycket snö än men tillhelgen ska det tydligen bli flera plusgrader så då blir det bara slask kvar till jul sen antar jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slask är bland det värsta jag vet. Då är det tur att julböckerna man läser innehåller både snö och minusgrader 🙂

      Radera