onsdag 27 december 2023

Bok: Bortförda av E P Uggla

Författare: E P Uggla
Titel: Bortförda
Genre: Thriller
Antal sidor: 421
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Bokförlaget Forum
Utgivningsår: (original) 2023 (min) 2023
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 25 november 2023




Första meningen: Ida får dåligt samvete bara hon ser lekplatsen på förskolan.

Baksidetext
En het dag i juli ska Ida plocka upp sin systers barn på Björkens sommaröppna förskola, Niko ska hämta sin dotter, och Sima är försenad eftersom hennes sambo glömt bort att det är hans tur. Allt verkar vara som vanligt utom hettan. Men idag kommer varken de eller övriga anhöriga att hämta några barn. Småbarnsgruppen är spårlöst försvunnen och polisen står handfallen. De förtvivlade föräldrarna söker svar – hos varandra och sig själva. Har någon tagit barnen och i så fall varför? Det visar sig snart att flera av dem bär på mörka hemligheter som alla kan ligga bakom barnens försvinnande. Jakten på de bortförda barnen blir allt mer desperat – ska man hitta dem innan det är för sent?

Min kommentar
När jag såg att Bortförda började dyka upp hemma hos folk så hoppades jag att den även skulle hitta hem till mig. Efter en liten omväg och en stor gnutta tur så kom den till slut. Då planerade jag om den läsning som var kvar och klämde in den direkt.

Emmelie måste vara definitionen av allkonstnär, när det handlar om genrer. De första böckerna jag läste innehöll, tyvärr, tentakelmonster, som jag gillar ungefär lika mycket som zombiesar (inte alls, om någon har missat det). Men gav hon upp? Nej, hon fortsatte envist att skicka böcker till mig. Sedan kom genrebytet, först till dystopi och därefter till "vanlig" spänning. Och minsann, så fort tentakelmonstren försvann så blev det riktigt, riktigt bra. Emmelie, jag är så tacksam för att ingen av oss gav upp.

Det tog inte många sidor innan jag förstod att det här nog skulle gå bra (för mig att läsa alltså, inte för karaktärerna). Då dyker det nämligen upp, typ, ett citat från en gammal favoritlåt. Jag trodde ärligt talat att det bara var jag som kom ihåg den.

Karaktärerna känns trovärdiga, åtminstone var för sig. Det är när alla klumpas ihop som det, eventuellt, blir lite osannolikt. Men, under över alla under, jag stör mig inte ens (knappt) på att samtliga verkar ha allvarliga saker att dölja. Vi får under historiens gång tre olika perspektiv och följer Ida, Sima samt Niko. Två föräldrar (varav en är polis) och en moster. Och Ida alltså, denna trasiga människa. Vilket trauma hon var med om som liten. Hur kan man som förälder utsätta sitt barn för den behandlingen efteråt. Stackaren borde ha fått hjälp. Men då hade det kanske inte blivit någon bok.

Efter inte särskilt lång tid så var jag ganska säker på vem som var inblandad, men kunde inte för mitt liv förstå varför. Förutom att h*n hade så uppenbara psykopatiska drag. Trots detta så håller jag med Camilla Läckberg i blurben: jag misstänker varenda en. Olidligt spännande och inga onödiga förklaringar av allt och inget. Här är det verkligen raka rör som gäller.

Man behöver väl inte speciellt stor inlevelseförmåga för att ana hur hemskt det här scenariot vore, men jag får lov att försöka känna det själv. Inga känslor tvingas på mig. Det gillar jag. Mycket. Eller så är det bara så enkelt att karaktärernas reaktioner stämmer överens med mina.

Bortförda är lite som en pusseldeckare. Fast med nerv. Det var väldigt längesedan som jag låg vaken för att läsa, men Bortförda lyckades med det. Den fick mig att läsa en timme för länge, jag var ju bara tvungen att läsa ut den. Sedan var jag så adrenalinstinn att jag inte kunde somna på ytterligare en timme. Tur det var helg så jag inte behövde gå upp tidigt. I efterordet så får man veta att någon av karaktärerna här kommer att dyka upp i nästa bok. Det gläder mig och jag ser fram emot det.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,67 i genomsnitt (beräknat på 9 betyg).
Jag ger den 4,5.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
DetaljrikFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Bortförda: Jag kan inte hitta en enda.

4 kommentarer:

  1. Jag har hittat den här i min streamingtjänst, och hoppas kunna läsa den framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där. Jag tycker ju så klart att du ska läsa den 😊

      Radera
  2. Den här har jag faktiskt blivit sugen på att läsa och dumt nog beställde jag den inte sista jag nätshoppade (paketet har inte kommit än).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker den är riktigt bra. Ett utmärkt val att läsa 😊

      Radera