lördag 2 december 2023

Just nu - december

Första lördagen i månaden hakar jag återigen på den gamla kulturkollutmaningen.

Just nu ...

... läser jag Fädernas missgärningar av Åsa Larsson, som är sista delen i den fantastiskt bra serien om Rebecka Martinsson. Det finns inga andra böcker som lockar mig norrut som dessa. Nu, när vi så smått börjat diskutera nästa års semesterresa, så tänker jag att det kan ha varit dumt att läsa denna nu. Det verkar nämligen som att det är just en resa norrut som lockar allra mest.

... ser jag på massor av TV, men ingen serie. Efter binge watching av En helt vanlig familj i söndags så har vi ännu inte startat upp någon ny. Förmodligen blir det dags nu i helgen och det kan vara så att det blir Gen V. Tänker att sambon kanske kan få bestämma någon gång, men jag är lite rädd för att han inte vet riktigt vad den handlar om. Superhjältar hör väl inte direkt till hans favorittema, men det kanske är jättebra. ELler så blir det andra säsongen av den där italienska julserien, Jag hatar julen.

... lyssnar jag på inte speciellt mycket. Jag är ganska trött i huvudet så tystnad är jättebra.

... njuter jag av ... ja, det beror ju på vad klockan är. I dag ska jag nämligen på julbord. För några år sedan var det Skånes bästa, men nu har vi inte varit där på ett tag så vi får väl se.

... längtar jag efter ... nästa helg, i första hand. Då blir det ett besök (nästan) i Göteborg. Min syster fyller år, så det blir kalas. I andra hand så längtar jag faktiskt till efter jul, mellandagarna. Då blir det ett riktigt besök i Göteborg och junior-VM i hockey. Det ser jag fram emot!

8 kommentarer:

  1. Är Jag hatar julen bra ?Vi har funderat på att se den. Vi ser En helt vanlig familj just nu. Och så ska ni norrut. Vet ni vart?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte jättemycket om första säsongen av Jag hatar julen, men jag har då inte sett det norska originalet. Vi tittade på En helt vanlig familj i söndags. Alla avsnitt 😳 Det ser ut som att en rundresa till Nordkap och Lofoten är det som lockar mest. Tre länder på en gång, liksom, för man åker hem via Finland.

      Radera
  2. Härligt med tystnad ibland! Jag har ju alltid en ljudbok i öronen :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ljudböcker är bra, om man klarar att lyssna.

      Radera
  3. Började titta på Jag hatar julen förra året, men sedan blev det jul och jag såg aldrig färdigt den. Får fortsätta i år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Andra säsongen börjar på torsdag så du kan ta allt i en följd 🙂

      Radera
  4. Svar
    1. Ibland kan jag bara sitta och njuta av de sällsynta tillfällen när det är helt tyst 🙂

      Radera