tisdag 12 december 2023

Tisdagstrion: Alexander, Alexandra, Alex & Alexis

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Alexander, Alexandra, Alex & Alexis (författarnamn eller person i en bok)

Eftersom det är fyra namn i temat så blev det lite jobbigt för mig när jag skulle plocka fram tre. Alltså fick det bli en författare och två huvudpersoner, men likväl blir det Alex x 3.

1. Granne med döden av Alex Marwood är något av det äckligaste jag har läst. Till och med jag mår lite illa ibland. Men så fantastiskt bra. Hyresgästerna i ett förfallet hyreshus måste gå ihop för att skydda en stor hemlighet.

2. Vit krypta av Mariette Lindstein handlar om en sekt. En av huvudpersonerna heter Alex och hennes tvillingsyster har försvunnit. Spårlöst. Alex kan inte släppa mysteriet och ägnar sitt liv åt att leta efter systern.

3. Bländverk av Thomas Erikson är första delen i serien om beteendevetaren Alex King. Jag tycker hela idén med människors olika färger är vansinnigt intressant, men jag vet att en del, som antagligen tolkat det bokstavligt, retar sig på generaliseringarna. Men så är det ju med allt, tycker jag.

18 kommentarer:

  1. Vit krypta har jag lät och en annan bok av Alex Marwood. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  2. Åcklig men fantastiskt bra???? Hm. Den tål att tänka på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ruskigt äcklig är den och lika ruskigt bra 🙂

      Radera
  3. Granne med döden finns hos mig också. Och jag hade Illdåd om Alex King istället.

    SvaraRadera
  4. Nja, den äckliga boken är säkert inget för mig. Tack för de andra tipsen! Man vet aldrig. Någon gång kanske det blir aktuellt för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är mycket kroppsvätskor och annat äckligt.

      Radera
  5. Vit krypta blir jag nyfiken på!
    Bokologen

    SvaraRadera
  6. Jag har läst bok 1 och 3 samt en annan av Lindsten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har blivit en del böcker från Lindstein.

      Radera
  7. Granne med döden blir jag nyfiken på, trots äckligheterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är det tack vare äckligheterna 😁

      Radera
  8. Alex Marwood skulle jag vilja prova!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst tre av hennes böcker och har inte blivit besviken på någon av dem.

      Radera