fredag 15 december 2023

Fullbordad utmaning 2023:3

I några år nu har jag insett att det här med att jag är beroende av serier är ett problem. Jag vet inte hur många jag följer och de har en tendens att inte bli färdiglästa. Trots att jag faktiskt gillar dem. Det kommer ju hela tiden nya serier... Alltså gör man en avsluta-serier utmaning!

För nionde gången kör jag den här utmaningen och man skulle kunna tro att serierna snart borde vara färdiglästa. Så är det inte. Jag sa ju att det är många jag följer. I år blev det återigen arton böcker, det verkar vara det optimala antalet. Böckerna är fördelade på fjorton serier (wow, var det så många?!). Det hjälper dock inte, precis som vanligt så släpps det nya delar när serier får vara med i den här utmaningen. På dessa fjorton serier så har det kommit ännu en del under det här året i sex stycken av dem. Nästa år kommer det nytt i ytterligare två. Så mer än hälften. Man förstår ju att detta är en evighetsutmaning.

Böckerna jag läst är
Avdelning Q av Jussi Adler-Olsen
#9. Natriumklorid

Fabian Risk av Stefan Ahnhem
#6. Den sista spiken

Rönning & Stilton av Cilla Börjlind & Rolf Börjlind
#7. Den barmhärtige samariten

Arrowood av Mick Finlay
#2. Morden i London

Ruth Galloway av Elly Griffiths
#13. Nattfalkarna
#14. Det låsta rummet

Berling & Pedersen av Maria Grund
#2. Dödsdansen

Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt
#7. Som man sår

Herkules av Mons Kallentoft
#8. Grissly

Malin Fors av Mons Kallentoft
#12. Himmelskriket
#13. Satanskäftarna
#14. Blickfångarna

Rebecka Martinsson av Åsa Larsson
#6. Fädernas missgärningar

Fjällbacka av Camilla Läckberg
#11. Gökungen

Gunnar Barbarotti av Håkan Nesser
#6. Den sorgsne busschauffören från Alster
#7. Schack under vulkanen

Hagfors av Ninni Schulman
#7. Dagen är kommen

Ölandskvartetten av Johan Theorin
#5. Benvittring

Mer än hälften, tio stycken, har fått en fyra eller högre i betyg. Genomsnittet blir 3,77, vilket blir ytterligare en liten försämring när man jämför med förra året. Då låg det på 3,79. Jag tycker ändå att det fortfarande är väldigt bra.

Det här är definitivt en utmaning som passar mig riktigt bra och jag ska helt klart fortsätta med den. Ända tills alla serier tar slut. Vilka böcker som får vara med nästa år är faktiskt redan bestämt och det blir arton stycken även 2024, men då fördelade på "bara" elva serier.

2 kommentarer:

  1. Det är väldigt imponerande att du är så målmedveten att du läser så många böcker i oavslutade serier!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju det där med listor ... Om något hamnar på en lista så måste jag bara bocka av det 😳

      Radera