fredag 1 december 2023

Månadsbokslut november 2023

Antal lästa böcker i november 2023: 7

66. Tro mig när jag ljuger av Ellen G Simensen
67. Vedergällning av Sebastian Avindell
68. Gökungen av Camilla Läckberg
69. Livet skiljer oss åt av Håkan Mattsson
70. Skinn av Sara Strömberg
71. Bortförda av E P Uggla
72. Vintergraven av Peter May

Sidor
Totalt lästa2569
Genomsnitt/dag85
Genomsnitt/bok367

Fördelning på antal sidor
1-99:0
100-199:0
200-299:1
300-399:4
400-499:2
500-599:0
600-699:0
700-799:0
800-899:0
900-999:0
1000-1099:0
1100-1199:0
1200-1299:0

Betygsfördelning
1:0
1,5:0
2:0
2,5:0
3:1
3,5:2
4:2
4,5:2
5:0

Snittbetyg: 3,85

Serier
Ingående i serie: 5
Påbörjade serier:1
Avslutade serier:
(läst senast utgivna/översatta)
5

Genre
Drama: 0
Fantasy:0
Feelgood:0
Humor:0
Kriminalroman:4
Romance:0
Science fiction:0
Skräck:0
Thriller:3

Utmaningar
Boktolvan: 1(12/12)
Finish That Series:1(17/18)
Hyllvärmare:1(42/36)
Vi möts igen:0(6/6)

Författare
Olika författare: 7
Ej läst tidigare:1

Kvinnor: 4
Män:3
Duo:0

Format
Danskt band/Häftad/Storpocket: 0
E-bok:0
Inbunden/Kartonnage:7
Ljudbok:0
Pocket:0

Språk
Originalspråk (svenska): 5
Originalspråk (engelska):0

Källa
Biblioteksböcker/e-lib: 0
Egen hylla/läsplatta:7
Streamingtjänst:0

Recensionsexemplar: 6

In/ut
Antal nykomna böcker: 3
Antal bortskänkta böcker:13

Månadens nominerade
Månadens bästa: Bortförda av E P Uggla
Månadens överraskning: Vedergällning av Sebastian Avindell
Månadens besvikelse: Tro mig när jag ljuger av Ellen G Simensen
Månadens roligaste: -
Månadens mysigaste: -
Månadens otäckaste: Bortförda av E P Uggla

Kommentar:
Återigen trodde jag att jag hade läst massor och återigen visade det sig att böckerna bara var ovanligt tunna. Allihop. Det blev ungefär lika många sidor som det brukar, numera. Men oj, så bra de flesta var! Betygssnittet blev smått fantastiska 3,85. Inga riktiga dalar, men två rejäla toppar. I alla fall med mina mått.

Nästan alla böcker, fem, (Mattsson, Simensen, Läckberg, Avindell, Strömberg) ingår i olika serier. Bara en av dem är första delen i sin (Simensen) och samtliga är den senaste i sin respektive serie. En av dem (Läckberg) ingår i min Finish That Series-utmaning och en (Simensen) var en Boktolva. Även den utmaningen är nu avklarad. Det gör att utmaningarna går väldigt bra och jag ligger före i de som är kvar.

En enda ynka hyllvärmare blev det, vilket betyder att det inofficiella målet för hyllvärmare (10% av samtliga hyllvärmare) snart också är nått. Det saknas bara två och det borde fixas i december. Sex av de lästa böckerna är recensionsexemplar. Det måste vara nytt rekord.

Tre böcker hittade hem till mig, samtliga överraskningar från förlaget och, tro det eller ej, alla tre är redan lästa. Eftersom gästerna på kalaset förra månaden var så blyga och inte plockade med sig så många böcker, tvångsförflyttades tretton stycken till svärmor nu i november. Det ger ett nettoresultat på -10 stycken.

Om månadens bästa: Jag funderade faktiskt länge på om Skinn eller Bortförda var bäst. Den senare vann på spänning.
Om månadens överraskning: Den förra boken i den här serien gav inget bra intryck alls, Vedergällning är mycket bättre.
Om månadens besvikelse: Tro mig när jag ljuger levde inte alls upp till mina förväntningar på en psykologisk thriller.
Om månadens roligaste: Inga roligheter alls.
Om månadens mysigaste: Inte mysigt heller.
Om månadens otäckaste: Mardrömmen i Bortförda är bland det värsta man kan tänka sig.

2 kommentarer:

  1. Bortförda måste jag nog läsa! Har tänkt läsa Vedergällning inom kort faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker ju definitivt att du ska läsa Bortförda 🙂 Och jag såg på Goodreads att du börjat läsa Vedergällning nu. Hoppas du också gillar!

      Radera