torsdag 7 december 2023

Hett i hyllan #434

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Några till olästa födelsedagsböcker från slutet av maj 2020 blir det.
Elly Griffiths är ju en stor favorit och när hon skriver en bok så skaffar jag mig den. Så även Främlingen.

Jag har ju läst nästan alla hennes böcker om Ruth Galloway (har bara den sista kvar) och jag har nog haft lite ångest när jag tänkt att jag inte har något mer av henne sedan. Av någon okänd anledning så har den här nya serien, om Harbinder Kaur, helt fallit bort ur mitt minne. Detta är i alla fall första delen (andra delen har jag också och den lär dyka upp här i Hett i hyllan om några veckor) och det verkar ha kommit tre (och en fjärde nästa år, någon gång). Kanske är dags att ta tag i den här serien, när jag har läst den sista om Ruth.

Så här står det på baksidan:
Clare Cassidy är inte främmande för mord. Åtminstone inte i teorin: Hon undervisar i litteratur, med skräckförfattaren R.M. Holland som specialintresse. En gång om året håller hon en kurs för att dryga ut lönekuvertet, där studenterna djupdyker i det mörka, sällsamma författarskapet.

En dag förenas teori och verklighet på ett brutalt sätt när en av Cassidys kollegor hittas död. Intill offret hittas en lapp meden rad av R.M. Holland. Polisen är övertygad: lösningen till det makabra mordet finns i böckerna.

Clare är skräckslagen över tanken på att mördaren skulle vara någon som hon känner -och konfronterar alla sina rädslor i sin privata dagbok. Anteckningarna blir ett sätt att härda ut. Men så upptäcker hon en dag ett par okända rader i dag­boken, skrivna med en handstil som inte är hennes: "Hej Clare. Du känner inte mig."
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

12 kommentarer:

  1. Den här deckaren vore nog något för mig. Jag har fyran i serien om Ruth Galloway på bokvagnen. :-)
    http://mosstanten.se/2023/12/07/hett-i-hyllan-233-handelsman-och-partisaner/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, en Elly Griffiths får i alla fall alltid mig nyfiken 🙂

      Radera
  2. Har bara läst ett par böcker av den författaren tidigare, men fastnade aldrig och just den där har jag inte läst. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2023/12/hett-i-hyllan-vecka-49-434.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker jättebra om hennes andra böcker.

      Radera
  3. Jag har läst denna och gillade den, den var inte riktigt som de om Ruth Galloway men annorlunda på ett bra sätt.
    Min finns här
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2023/12/hett-i-hyllan-vecka-49-2023.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det kan vara så att jag har även andra delen, för jag räknar med att även dessa är bra.

      Radera
  4. Jag älskar serien om Ruth Galloway och även Brighton Mysteries-serien. I Harbinder Kaur-serien har jag läst de första två böckerna, bra, men nej... jag är inte lika förtjust.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad skönt att någon också drog ner mina förväntningar 😁

      Radera
  5. Svar
    1. Jag blir bara mer och mer nyfiken på den 😊

      Radera
  6. Den har jag läst och den var såpass bra så att jag önskat mig andra delen https://lottensbokblogg.wordpress.com/2023/12/07/hett-i-hyllan-374/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var så säker att jag skulle gilla den så jag har redan andra delen 😬

      Radera