måndag 18 december 2023

Film: Candy cane lane (2023)

Titel: Candy cane lane
Originaltitel: Candy cane lane
Genre: Komedi
Regissör: Reginald Hudlin
Manus: Kelly Younger
Skådespelare: Eddie Murphy, Tracee Ellis Ross, Jillian Bell, Ken Marino, Danielle Pinnock
Utgivningsår: 2023
Produktionsland: USA
Längd: 117 min
Serie: -
Såg den på Amazon Prime Video 3 december 2023





Handling
I grannskapet anordnas varje år en tävling om vilket hus som har de bästa juldekorationerna och Chris Carvers granne har vunnit fyra år i rad trots att Chris dekorerat med handgjorda saker och grannen med uppblåsbara plastfigurer. Det här året står dessutom en rejäl summa pengar på spel. När vår hjälte hittar en butik med fantastiska dekorationer så slår han till och handlar för fullt utan att veta det egentliga priset för sina inköp.

Min kommentar
Det var väl lika bra att fortsätta med ännu en julfilm, första advent och allt. Candy cane lane hamnade direkt på listan när vi såg att Eddie Murphy var med. Han är visserligen ett osäkert och ojämnt kort, men han får alltid fler chanser.

Filmen började faktiskt riktigt bra. Sedan urartade det. Lite. Sedan ännu mer. Om jag klagade på för lite julmagi i förra filmen så får jag mitt lystmäte här. Faktum är att det nästan är lite för mycket av den varan.

Tacksamt nog så faller inte den här filmen i samma vanliga fälla som många andra. Den där med att huvudpersonen blir övergiven och får ta fajten helt ensam. För att sedan, när han har klarat av allt, återförenas med sina nära och kära. Här är alla med och hjälper till. Och så får vi lite sensmoral (och insikter) på slutet.

Eddie Murphy är en något lugnare version av sig själv och jag gillar honom mer så här. Det finns minst två andra som spelar över så det räcker ändå. Den där lilla julbyn med de små figurerna är helt underbar och lilliputtarna var nog det roligaste inslaget.

Det finns ju så klart en hel del problem i filmen, men jag tänker inte gå in på andra än det otroligt märkliga i att det inte blr större reaktioner från andra, som inte är inblandade. Hela grannskapet ser och hör allt som händer, men ingen reagerar ens med en gnutta misstro. Som när Tomten oväntat dyker upp. Jag hade blivit oerhört överraskad av det.

Candy cane lane är dum och fånig, men oftast rolig. Det är en riktig familjefilm, med något för alla. Vilket väl egentligen är filmens problem. Att den så desperat försöker ha något för alla. Det gör också att den är på tok för lång för en julfilm, även om jag aldrig blir uttråkad. I slutet hintas det eventuellt om att det kan komma en uppföljare för Halloween.



Letterboxd hade den 2,5 i genomsnitt (beräknat på 3 465 betyg).
IMDb hade den 5,7 i genomsnitt (beräknat på 2,9k betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar