tisdag 26 december 2023

Finish That Series Challenge 2024

Jag har egentligen ingen koll på exakt hur många serier jag följer och jag har ingen lust att räkna dem heller, men jag vet att det är väldigt, väldigt många. Många serier påbörjas och gillas, sedan blir av någon outgrundlig anledning efterföljande delar stående olästa i hyllan. För köper dem gör jag ju. Jag gillar ju serier. Så kan man ju inte ha det. Eller hur?

I år är det något slags jubileum för den här utmaningen, det är nämligen tionde året jag kör Finish That Series. Man skulle kunna tycka att serierna skulle ta slut, att jag skulle vara ikapp i samtliga, men så är det inte. Det säkraste sättet att se till att det kommer en ny bok i en serie verkar vara att ta med den i den min utmaning. Det händer förvånansvärt ofta. Det betyder ju att jag har massor av serier med bara en bok kvar att läsa, vilket gjorde det synnerligen besvärligt att välja ut vilka böcker som skulle få vara med.

Reglerna är följande:
1. Om hela serien inte är publicerad än så gäller det att läsa upp till den senast publicerade/översatta delen.
2. De delar som är utgivna vid årsskiftet är de som gäller. Om det släpps en ny under året så kanske den får vara med ett annat år.
3. Det är valfritt om mellannoveller ska räknas.
4. Serien behöver inte påbörjas under året, bara avslutas.
5. Serien måste ha minst två delar publicerade.

Jag har bara valt bland påbörjade serier där jag har alla hittills utgivna böcker (en sanning med modifikation, ett par av böckerna är inte i min ägo än, men är på olika sätt på väg), på svenska. De serier och böcker som jag tänkt mig är dessa:

Amanda Paller av Anna Karolina
#4. Mullvaden

Rönning & Stilton av Cilla Börjlind & Rolf Börjlind
#8. Nattens öga

Sam Berger & Molly Blom av Arne Dahl
#2. Inland
#3. Mittvatten
#4. Friheten
#5. Islossning

Crimson Lake av Candice Fox
#2. Redemption Point

Slough House av Mick Herron
#2. Döda lejon

Anna Fekete av Kati Hiekkapelto
#2. De försvarslösa

Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt
#8. Skulden man bär

Adam Fawley av Cara Hunter
#3. Ingen utväg
#4. All denna vrede
#5. Hela sanningen
#6. Mörkare än döden

Platserna av John Ajvide Lindqvist
#2. Rörelsen
#3. X - den sista platsen

Harry Hole av Jo Nesbø
#13. Blodmåne

Gunnar Barbarotti av Håkan Nesser
#8. Det kom ett brev från München

En del serier dyker upp här för andra och kanske till och med tredje gången, detta är onekligen ett bra sätt att komma i fas. I år har jag återigen valt att ta med arton böcker och dessa ingår i elva olika serier. Antalet serier som har blivit hängande i luften har blivit mer hanterbart nu och även antalet olästa böcker i respektive serie har ju uppenbarligen sjunkit ordentligt.

2 kommentarer:

  1. Många bra serier där! Jag håller nu på och klurar på vilka jag ska ta med i min version.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen så tycker jag nästan att just planeringen är det som är allra roligast 🙂

      Radera