måndag 25 december 2023

TV-serie: Hjem til jul #1 (2019)

Titel: Hjem til jul
Originaltitel: Hjem til jul
Genre: Komedi
Skapad av: Kristian Andersen, Amir Shaheen, Per-Olav Sørensen
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Ida Elise Broch, Gabrielle Leithaug, Felix Sandman, Ghita Nørby, Eric Curtis Johnson
Premiär: 2019-12-05
Produktionsland: Norge
Antal avsnitt: 6
Avsnittslängd: ca 30 min
Såg den på Netflix december 2023




Handling
Johanne är oerhört trött på att hamna ensam på kanten (tillsammans med småbarnen) av det gigantiska matbordet varje gång tjocka släkten ska samlas vid olika högtider. Ständigt utfrågad om när det är dags för henne att skaffa en respektive att ta med hem och visa upp för alla.

En knapp månad innan jul får Johanne nog och kastar ur sig att hon har hittat någon, för att slippa alla frågor. Men plötsligt bjuds han in till julaftonsfirandet av hennes överlyckliga mamma... och nu har hon alltså mindre än en månad på sig att hitta en pojkvän som är villig att spendera julen tillsammans med henne och hela tjocka släkten.

Min kommentar
Efter att ha läst hur många negativa recensioner som helst av den italienska "kopian" så tänkte jag att vi ju måste se Hjem til jul, den norska serien som påstås vara "originalet". Jag tyckte om den italienska väldigt mycket och faktum är att jag gillar den norska precis lika mycket.

Visst är de lika, den norska och den italienska, men jag skulle inte påstå att de är identiska. Jag tycker de skiljer sig tillräckligt mycket för att vara två olika historier. Eller så minns jag inte första säsongen av den italienska ... Det görs ju re-makes hela tiden, för att passa en annan kultur lite bättre. Ibland blir det bra, ibland blir det inte det. Här tycker jag faktiskt att man har lyckats.

Jag tycker så oerhört synd om Johanne, och alla andra singlar, som utsätts för detta. Det är helt obegripligt för mig hur någon på allvar kan tycka att det viktigaste som finns i livet är att hitta en partner. Nu, i modern tid, Liksom den danska patienten säger; att man lever ensam måste inte betyda att man är ensam. Jag tycker Johanne klarar sig bra på egen hand. Hon har ett stort socialt nätverk, bland annat en mycket stark vänskap med sin "room-mate". Förmodligen så hade inte jag varit riktigt så överseende med en bästa vän med de egenskaperna ...

Vi får följa Johanne på den ena underliga (och värre) dejten efter den andra. Det får mig lite att undra om det inte finns några normala män i Norge. Ibland blir det lite för skruvat, men oftast är det bara roligt. Jag tror att alla kan känna igen sig i mycket av det som händer, även om det är överdrivet här. Hoppas jag. Julkänslan är i alla fall stor, det blir ju nästan automatiskt så med snö.

Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att inte falla pladask för den här serien. Mest tack vare Johanne, som Ida Elise Broch gör fantastiskt bra, men även de andra, knasiga, karaktärerna gör det här till något speciellt. Felix Sandman dyker oväntat upp, det hade jag ingen aning om, och han är en bra skådespelare.

Hjem till jul är charmig, varm och kärleksfull. Trots allt det tillskruvade, men det håller sig hela tiden på rätt sida gränsen. Jag ser fram emot att se andra säsongen, men den får vänta till nästa jul.



Trakt.tv har serien 3,75 i genomsnitt (beräknat på 450 betyg).
IMDb har serien 6,5 i genomsnitt (beräknat på 1,9k betyg).
Jag ger den 4,0.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

2 kommentarer:

  1. Roligt att du gillade originalet också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett att det har kommit många re-makes nu, från alla möjliga länder. Kanske ska man se dem också 🤔

      Radera