tisdag 19 december 2023

Tisdagstrion: Bokomslag i julens färger

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken. Detta är sista trion innan vad jag hoppas bara är ett juluppehåll. Så god jul!

Veckans tema: Bokomslag i julens färger

Vilka är julens färger? Skulle omslag vara i alla dessa färger eller en av varje? Många saker att fundera på var det. Jag bestämde mig för att julens färger är röd, grön och vit och att jag ville ha en enfärgad bok i varje färg.

1. Allting växer av Lyra Koli har jag nog haft med många gånger, tror jag, men den är så värd det. Den överraskade mig ordentligt. En miljö-science-fiction kan man nog kalla den.

2. Sista vakten av Stephen King är tredje delen i serien om Bill Hodges, den pensionerade kriminalpolisen som blir indragen i ett riktigt otäckt brott. Dessa böcker är inte heller skräck.

3. Vinterfolket av Jennifer McMahon ska väl vara en spökhistoria, men jag tyckte inte att den var speciellt läskig. Mystisk är den och miljön är en som jag uppskattar; vinter, kallt, mörkt och isolerat. Jag kallade genren för skräckspökthrillerdeckare.

18 kommentarer:

  1. Vi har visst tänkt likadant. Rött, vitt och grönt, men jag lyckades inte med det gröna. Lyra Kolis bok har jag så länge tänkt läsa, men det har inte blivit av ännu. Nu fick jag en puff.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den gröna var nog den svåraste att hitta. Jag tyckte verkligen om Kolis bok.

      Radera
  2. Allting växer av Lyra Koli gillade jag

    SvaraRadera
  3. Nya titlar för mig! Kings vill jag läsa ! Tack för tips

    SvaraRadera
  4. Vinterfolket har jag läst. jag var ganska fascinerad av den

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev lite besviken, men det var nog mest för att jag väntade mig något annat.

      Radera
  5. Tre passande bokomslag. Har inte läst någon av dem, men Kings bok skall läsas under 2024.

    SvaraRadera
  6. Grön, vit och röd- jul eller Italien! Man hoppas ju varje år på en vit jul, det är nära här i trakten, det finns snö kvar, trots plusgrader och regn..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju många länder som har de färgerna i flaggan, men Italien är favoriten. Det var nog längesedan jag hoppades på en vit jul i Skåne och helt ärligt så behöver det inte komma på julafton. Då ska vi ju ut på vägarna.

      Radera
  7. Märkligt nog så har jag inte läst någon av dina tre

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, men det är kanske inte riktigt din genre, inte någon av de tre egentligen. Men det är väldigt bra böcker.

      Radera
  8. Vinterfolket tycker jag verkar intressant! Den skriver jag upp!

    SvaraRadera