måndag 4 december 2023

TV-serie: En helt vanlig familj (2023)

Titel: En helt vanlig familj
Originaltitel: En helt vanlig familj
Genre: Drama
Skapad av: Per Hanefjord, Mattias Edvardsson (bok)
TV-bolag: Netflix
Skådespelare: Alexandra Karlsson Tyrefors, Adam Sandell, Lo Kauppi, Christian Fandango Sundgren, Leisa Ferhatovic
Premiär: 2023-11-24
Produktionsland: Sverige
Antal avsnitt: 6
Avsnittslängd: 36-50 min
Såg den på Netflix 26 november 2023




Handling
Familjen Sandell är en helt vanlig familj som består av prästen Adam, juristen Ulrika och deras 19-åriga dotter Stella. De lever ett till synes perfekt liv i en kultiverad villaförort utanför Lund. En dag förändras allt när Stella hamnar i häkte, anklagad för mord. Hennes förkrossade föräldrar vet inte vad de ska göra. Vad har hänt? De vill hjälpa Stella till varje pris, men känner de verkligen sin dotter? Eller varandra?

Min kommentar
Mattias Edvardsson har ju varit en favoritförfattare i många år nu och när jag fick veta att En helt vanlig familj skulle bli TV-serie blev jag glad. Och orolig. Kunde det verkligen bli bra? Serien hade premiär på Netflix 24 november och på söndagen var vi redo att ge oss i kast med den.

I mitt tycke så är detta förmodligen ett av de bästa manus som Netflix har haft tillgång till (ja, jag gav boken en femma, eftersom den är perfekt). Det är ju ganska svårt att leva upp till de förväntningarna vid en filmatisering och jag tycker väl inte att det lyckas fullt ut, men alldeles tillräckligt bra.

Karaktärerna stämmer bra överens med min uppfattning om dem, egenskapsmässigt i alla fall. Den som har blivit allra bäst i det avseendet är nog pappa Adam. Han är faktiskt en förfärlig människa och jag blir tokirriterad på honom. Om han hade kunnat så skulle han nog ha satt en GPS på dottern. Eller ett långt koppel. Och krävt inrapportering en gång i timmen. Han vill så gärna att hans dotter ska vara den oskyldiga madonnan och han vägrar att se henne som den alldeles vanliga tonåring som hon är.

Dottern Stella har nog blivit mer destruktiv i filmatiseringen, har jag en känsla av. Jag uppfattade henne i alla fall inte riktigt så här utagerande i boken. Ganska trovärdigt ändå att man kan bli så efter den traumatiska händelsen som drabbade henne några år tidigare. I synnerhet med tanke på hur sviken hon blev, av båda sina föräldrar. Kanske mest av mamma Ulrika, som borde ha varit mer mamma och mindre jurist, där och då. Och tänk att faktiskt skämmas över sin dotter, över att hon inte är den duktiga flicka man hoppats på.

Miljön är ju synnerligen speciell, för mig som bor i Lund. Jag hajade till varenda gång vi förflyttades utomhus (bra gjort där Mattias, att kräva att den skulle spelas in i Lund!). Och glädjande nog så pratar ganska många skånska. Det är en trovärdig blandning av dialekter, ungefär den man hör på stan.

De flesta skådespelarna är, för mig, helt okända. Jag tycker de är väldigt bra allihop. Dock kan jag nog tycka att castingen av Stella, utseendemässigt, kanske inte blev så bra. Hon liknar överhuvudtaget varken sin mor eller far. Jag kan inte hitta några gemensamma drag alls. Rent krasst så är nog Amina mer lika Ulrika än vad Stella är, både till utseende och egenskaper. Det kanske är meningen så.

Filmatiseringen av En helt vanlig familj har lyckats bra, tycker jag, och jag ser gärna att alla hans böcker blir film/serie. Mattias är ju ovanligt bra på att få ihop sluten på sina historier, hans allra starkaste sida om jag måste välja en. de är inte ett dugg tillrättalagda eller speciellt lyckliga. Ofta får man mycket att fundera på vad gäller moral och etik. Det gäller även serieversionen. Jag tycker egentligen inte om slutet, resultatet, men det är väldigt bra.



Trakt.tv har serien 3,35 i genomsnitt (beräknat på 45 betyg).
IMDb har serien 6,9 i genomsnitt (beräknat på 2,2k betyg).
Jag ger den 4,0.
Serien är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

2 kommentarer:

  1. Vi såg klart den i helgen, lite av rekordfart för vår del. Får läsa sen mer vad du skrev, jag har inte formulerat mig själv än ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju liksom perfekt antal avsnitt och perfekt längd på avsnitten. Och så var det ju svårt att låta bli att titta 🙂

      Radera