lördag 20 januari 2024

Bok: Vigilante av Andreas Roman

Författare: Andreas Roman
Titel: Vigilante
Genre: Thriller
Antal sidor: 313
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Natur & Kultur
Utgivningsår: (original) 2006 (min) 2007
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 23 december 2023




Första meningen: Hon syntes knappt bland skuggorna.

Baksidetext
Marcus lever ett till synes lugnt liv med familj, flickvän och ett bra jobb. Men när hösten intar Göteborg är det något som börjar gro i honom, en irritation som blir allt svårare att hantera. Det är så många idioter som går lösa, så mycket meningslös förljugenhet och dumhet. När Marcus till slut låter fördämningarna brista och går till handling riskerar han att mista allt; familj, vänner och förhållande. Men han är inte ensam. I skuggorna anar han någon som med intresse följer hans framfart som självutnämnd Vigilante.

Min kommentar
Det får ju inte bli för puttenuttigt, för länge, så kändes det efter både julböcker och julfilmer. Alltså började jag läsa Vigilante. Trots att jag egentligen tänkt spara den till vår tripp till Göteborg, eftersom boken utspelar sig där. Så kan det bli ibland, men jag har ju många fler som kan läsas där.

Den här boken kom ut 2006, men den är faktiskt mer aktuell än någonsin. I dag, när alla tycker sig ha rätt att göra precis vad de vill. Att de bara har rättigheter, men inga skyldigheter. Vad händer egentligen när någon slutar att spela efter samhällets regler? Ja, det ser vi ju egentligen svaret på varenda dag, i stort sett. Precis så här blir det när alla bara bryr sig om sig själva.

Marcus är varken en hjälte eller en antihjälte och det är faktiskt svårt att sympatisera med honom. Många funkar ju tyvärr som Marcus, att det endast är de, och ingen annan, som kan/ska avgöra vilka som är idioter. Det är precis lika störande i verkligheten som det är i boken. Marcus går ju till överdrift, men jag tycker han har rätt i sak. Om de där vardagliga sakerna, som att spotta på golvet i spårvagnen, tränga sig före i kön och så vidare. Egentligen så har vi alla ett ansvar att säga ifrån, men ingen vågar.

Jag förstår inte riktigt hur personerna på fotot hos Mathilda hängde ihop. Inte ens vad de egentligen gjorde i den här historien. Åtminstone så är jag inte helt säker. Det är en hel del som förblir oklart. Jag tror mig förstå vad författaren vill ha fram, i alla fall tolkar jag det på mitt sätt. Förmodligen så kan man tolka det annorlunda.

När Vigilante är slut så är det många trådar som är oknutna, men egentligen stör det inte alltför mycket. Boken är bättre i början, under uppbyggnadsfasen, än mot slutet, när det mesta spårar ut. Mycket att fundera över finns det i alla fall.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,64 i genomsnitt (beräknat på 81 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
DetaljrikFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Vigilante: Dagens bok, DAST Magazine och Helenas dagar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar