tisdag 2 januari 2024

Årets bästa 2023

För något år sedan kom jag äntligen på vad jag länge tyckt saknats på bloggen: en topplista. Det måste man ju ha för att sammanfatta ett år. Det har nu blivit en återkommande punkt och här blir det både böcker, filmer och TV-serier.

För att göra det enkelt för mig så har jag inget fast antal under varje rubrik. I stället får endast de med betygen 5 och 4,5 vara med, oavsett hur många/få de är. Och jo, just det... till skillnad från många andra listor på den här bloggen så är dessa i inbördes ordning. Som synes så är det svårt att få de högsta betygen av mig ...

Topp 7 böcker
1. Ull av Hugh Howey
2. Bortförda av E P Uggla
3. Lova mig tystnad av Mattias Edvardsson
4. Skinn av Sara Strömberg
5. Hus av glas av Louise Penny
6. Som man sår av Michael Hjorth & Hans Rosenfeldt
7. Morgon i Jenin av Susan Abulhawa

Topp 3 filmer
1. A man called Otto
2. Avatar: The way of water
3. Thirteen lives

Topp 4 TV-serier
1. Ted Lasso #3
2. Maid
3. Shrinking #1
4. Hijack

4 kommentarer:

  1. Av de böcker du har på listan och som jag läst kan jag bara instämma i att de är bra. Sen finns det några som jag funderar på att läsa såklart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du måste i alla fall läsa Bortförda 🙂

      Radera
  2. Din lista tyder på att jag måste ta tag i Hjorth & Rosenfeldt igen. Vilket år som helst ;-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det har blivit en fenomenal bokserie 🙂

      Radera