söndag 28 januari 2024

Smakebit på søndag: Daisy Darker

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Nu är det bara en knapp arbetsvecka kvar tills det är dags för läsretreat i Varberg. Jag åker ju dit redan på torsdag vid lunch, bara för att jag kan. Jösses, vad jag längtar! Det ska bli så kul att träffa alla igen, samtidigt som det finns möjlighet till massor av egentid.

Jag fick oväntat lite problem med vad jag skulle läsa, när jag upptäckte att den tänkta boken inte finns på Storytel. Det är lite oklart hur jag ska göra med den, men i stället tog jag Daisy Darker av Alice Feeney. En bok som jag har varit sugen på att läsa, väldigt länge. Jag har kommit en bra bit längre, men det var svårt att hitta ett stycke där det inte nämndes vem som var död ...

Min smakebit är från sida 64:
Skriket tystnar.
    "Hörde du det där?" viskar jag, men Conor är inte där.
    Jag rusar ut ur mitt rum, springer genom korridoren och nerför trappan, genom hallen och in i köket längst in i huset. Min systerdotter står mitt i rummet i den rosa pyjamas som får henne att se mycket yngre ut än hon är. Hon gråter. När jag tittar ner förstår jag varför.

16 kommentarer:

  1. Den här boken står oläst i min hylla. Är boken som inte fanns på Storytel en av de som försvunnit?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker du ska läsa den. Snart.

      Boken som inte fanns på Storytel är Louise Pennys senaste. Jag kollade för någon vecka sedan och trodde att jag hittade den, men det var den norska. Jag får låna den som e-bok på biblioteket i stället.

      Radera
  2. spännande omslag, tack för smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gamla hus på ödsliga ställen är alltid spännande 🙂

      Radera
  3. Den har jag men inte läst ännu.

    SvaraRadera
  4. Jag har ju aldrig haft Storytel men har förstått att många böcker försvunnit därifrån nyligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den som inte fanns nu hörde inte till en av dem. De har ju också det oskicket att inte alltid släppa e-bok eller ljudbok direkt på Storytel. Det kan dröja många månader.

      Radera
  5. helt okänd för mig. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har överraskat på ett mycket positivt sätt.

      Radera
  6. Tack för smakbiten! Den vill jag läsa. Kul att ha en läsretreat att se fram till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det brukar vara väldigt avkopplande och lugnande på läsretreaten 🙂

      Radera
  7. Okänd bok och författare, en nagelbitar kan jag tro. Tack för smakbit

    SvaraRadera
  8. Känner inte till boken men den verkar spännande. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera