torsdag 11 januari 2024

Hett i hyllan #439

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Då tar vi ett jättekliv, nästan ett halvår, till mitten av november 2020.
Kristina Ohlsson är en favoritförfattare som finns på min autobuy-lista så Stormvakt var självklar att köpa.

Jag tror att jag har läst allt annat hon har skrivit, vuxenböcker menar jag då, förutom den här nya serien om finansmannen August Strindberg. Ett alldeles extra stort plus, är jag ganska säker på, är att de här böckerna utspelar sig i Bohuslän. På Hovenäset. Jag måste ha åkt förbi där för det passerar man när man åker till Kungshamn och Smögen. Och kanske har jag till och med seglat utanför. Nåväl, kanske kan det bli en tur uppåt där någon gång, då är ju den här boken ett bra val.

Så här står det på baksidan:
Finansmannen August Strindberg anländer till Hovenäset i Bohuslän samma blåsiga natt som den mycket omtyckta läraren Agnes spårlöst försvinner. Bakom sig har August lämnat en framgångsrik karriär för att förverkliga sin dröm och öppna ”Strindbergs second hand”. Äntligen ska han få ägna sig åt något han älskar, och dessutom på en plats som han längtat efter att återse.

Men hela västkustidyllen skakas av Agnes försvinnande. Polisen, med den empatiska och drivna Maria Martinsson i spetsen, söker efter henne dag och natt. Hoppet om att Agnes ska hittas vid liv blir allt mindre. Vad är det hon har råkat ut för? Och varför får August den obehagliga känslan av att han själv sitter på en del av gåtans lösning?
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

9 kommentarer:

  1. Den har jag faktiskt läst! Men tyvärr tyckte jag att den var dålig.
    http://mosstanten.se/2024/01/11/hett-i-hyllan-235-manniskans-slaveri/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nästan säker på att jag inte kommer att tycka det 🙂

      Radera
  2. Har läst annat av den författaren. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2024/01/hett-i-hyllan-vecka-2-439.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har nog läst allt annat av henne utom den här serien.

      Radera
  3. Här finns min
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2024/01/hett-i-hyllan-vecka-2-2024.html

    SvaraRadera
  4. Ja, det är ju en bra serie. Lite lugnare än hennes tidigare. https://lottensbokblogg.wordpress.com/2024/01/11/hett-i-hyllan-378/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ju extremt lockad av miljön också 🙂

      Radera
  5. Det här är den enda serie av henne jag läst och jag har läst och gillat alla delar! Men så är jag mer förtjust i mysdeckare än vanliga deckare. Jag har också läst Sjuka Själar av henne och gillat även den och jag kan absolut tänka mig att testa hennes vanliga deckare också. https://bokdivisionen.se/2024/01/11/hett-i-hyllan-den-yttersta-lyckans-ministerium/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju gillat allt annat jag läst av henne, vilket nog är alla hennes böcker för vuxna, utom den här nya serien. De andra böckerna är inte direkt mysdeckare.

      Radera