onsdag 31 januari 2024

Bok: Slutet var bara början av Anders Nilsson

Författare: Anders Nilsson
Titel: Slutet var bara början
Genre: Thriller
Antal sidor: 349
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Johan Falk 1
Förlag: Bokfabriken
Utgivningsår: (original) 2023 (min) 2023
Format: E-bok
Källa: Storytel
Utläst: 31 december 2023




Första meningen: Nu är hon inte säker längre, men precis innan skottlossningen bröt ut på järnvägsstationen tyckte hon att de fyra killarna såg ut att vara i hennes egen ålder.

Baksidetext
En bil kör mot ett regnigt Göteborg och mannen bakom ratten är orolig. Greppet hårdnar och på den högra handen saknas två fingrar. Det har gått nio år sedan han offrade sitt liv för att rädda sin familj. Hans kropp hittades aldrig. Göteborg är hans stad, där har han levt och arbetat, men när han kör upp på den nybyggda Hisingsbron känner han inte igen sig. Han ser på sin stympade högerhand och minns smärtan från tortyren, minns avrättningen. Han borde egentligen inte vara här. Men han måste. Skuggor från det förflutna har vaknat till liv och en gåtfull ny fiende hotar att krossa honom och allt han tror på. Det har till sist blivit dags att ställa allt till rätta. Johan Falk är tillbaka.

Min kommentar
När jag, i september, upptäckte att Johan Falk skulle återuppstå, fast i bokform, så blev jag själaglad. Att jag också skulle se till att läsa Slutet var bara början under ett besök i Göteborg var också självklart. Tack och lov så behövde jag inte vänta jättelänge. De sista dagarna i december var det äntligen dags.

Ända sedan jag såg första filmen, Noll tolerans, år 2000 tror jag att det var, så har Johan Falk varit mitt guilty pleasure. Förutom att jag inte känner mig ett dugg skyldig eller skamsen. Anledningen till att jag såg den var faktiskt blott och bart för att den utspelade sig i Göteborg. Som jag flyttade ifrån för alldeles för längesedan. Filmerna har både lindrat och spätt på min hemlängtan. Johan Falk i bokform ger precis som känsla som filmerna.

Boken utspelar sig nio år efter sista (senaste?) filmen och det är ungefär lika längesedan jag såg den. Det märks, men det är märkligt hur mycket man minns med hjälp av några glimtar. Allt är i alla fall precis som vanligt. Intrigen är komplicerad och tillspetsad, med många olika trådar. Det mesta är tillskruvat några extra varv. Trovärdighet är ju inte ett krav för den här genren så det funkar.

Det är inga problem att känna igen sig från filmerna, både när det gäller miljö, karaktärer och berättarsätt. Allt är väldigt filmiskt. Ibland känns det nästan som att läsa ett filmmanus, så fullt av detaljer och scenanvisningar är det. Till exempel det här med vapnen som används. För mig är det inte särskilt intressant (inte ett dugg, faktiskt) att få detaljer om vartenda vapen som dyker upp. Och de är många.

Många gamla bekanta (och en del nya) karaktärer får vi träffa. Bland annat Seth Rydell. Han får återigen visa att han inte bara är en stor buse. Han har andra sidor också och hans relation till den gamla hunden är så fin. Några karaktärer beskrivs som att jag måste ha träffat på dem tidigare, men jag har inget minne av dem. Vi leds i alla med säker hand av författaren, så att de flesta kommer tillbaka till mig.

En nackdel med att ha en mycket invecklad intrig är att ganska mycket måste förklaras. I alla fall så känner författaren kanske ett behov av att göra det. Som här. Förklaringar är inget jag uppskattar. Alls. Mycket ofta så drar det ner tempot.

Titeln är så finurlig att den förtjänar en kommentar. Sista filmen heter ju Slutet. Som visade sig vara bara början. Jag känner också att jag vill kommentera uppläsaren man har valt till boken. Nu lyssnade inte jag på den, men den perfekta uppläsaren torde ju vara Jakob Eklund. Ingen annan. Åtminstone så borde det vara en göteborgare.

Slutet var bara början är en hårdkokt thriller, med non-stop action. Det är ingen bok man läser för den litterära höjden, utan detta är ren och skär underhållning. Från första till sista sidan. Jag känner nu ett oemotståndligt behov att se om filmerna. Alla tjugo. Och, vän av ordning, undrar så klart om detta är del 1 eller del 21.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Goodreads hade den 3,91 i genomsnitt (beräknat på 159 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigSpännandeFörutsägbar
BladvändareKlurigLäskig
LångsamTempofylldIntetsägande
DetaljrikFåordigNagelbitare
MysigSorglig
MåbrabokTankeväckandeRolig
RörigGenomtänktMörk

Andra som bloggat om Slutet var bara början: Ljudboksbloggen, Kapprakt och Peter Westberg

2 kommentarer:

  1. Så detta är alltså första delen? Är det mycket Göteborg? Skulle kunna vara något att testa ;-) Har bara sett någon av filmerna, för länge sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är första delen i det som tydligen ska bli en bokserie. Om det är mycket Göteborg? Ja, de är ju där i hela boken, har jag för mig, men ofta på platser som man själv inte gärna besöker. Men ja, de går och åker i stan 🙂

      Radera