torsdag 1 februari 2024

Hett i hyllan #442

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Ännu en julklapp från 2020.
Nattavaara av Thomas Engström och Margit Richert var självklar på min önskelista.

Av någon anledning så har jag alltid varit lockad av böcker som utspelar sig där det (gärna) är kallt och glest mellan husen. Det tror jag att denna göra. Dessutom verkar det vara något slags framtidsvision där klimatkatastrofer, pandemier och finanskriser har ödelagt samhället. Norrbotten hör inte längre till Sverige. Första delen i en planerad trilogi. Om semesterplanerna går i lås så ska den här boken få följa med.

Så här står det på baksidan:
Erik hittar föräldrarna döda i bastun. Eftersom grannarna i byn fruktar en ny epidemi blir Erik bannlyst, och med sin lillasyster Sofia i släptåg tvingas han till en farofylld vandring mot Kiruna. Där finns jarlen - och Eriks enda chans att vinna tillbaka gården.

Torparen Marja, tidigare mellanchef i hemtjänsten, blir tillfångatagen av ett kriminellt gäng som hemsöker de norrbottniska skogsbygderna. Samtidigt har hennes man Mårten spårlöst försvunnit. Nu måste hon ställa sig in hos sina fångvaktare och försöka bli en av dem för att överleva.
Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

12 kommentarer:

  1. Handlingen tilldrar sig tydligen nån gång i framtiden. Det verkar ganska spännande.
    http://mosstanten.se/2024/02/01/hett-i-hyllan-238-skrivkonstens-historia/

    SvaraRadera
  2. Okänd bok för mig. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.com/2024/02/hett-i-hyllan-vecka-5-441.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var många som läste den, då när den kom.

      Radera
  3. Okänd för mig, men låter intressant...
    min finns här
    https://mittbokintresse.blogspot.com/2024/02/hett-i-hyllan-vecka-5-2024.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag som tyckte den syntes precis överallt när den kom 🙂

      Radera
  4. Svar
    1. Jag borde göra det, men man vet ju aldrig.

      Radera
  5. Den sneglade jag på när den kom, men jag var inte så förtjust i det jag läst av honom innan. https://lottensbokblogg.wordpress.com/2024/02/01/hett-i-hyllan-381/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst något av honom, men jag insåg att jag faktiskt har en av hans egna böcker oläst i hyllan.

      Radera
  6. Kanske att sambon har denna, inte helt hundra dock. https://bokdivisionen.se/2024/02/01/hett-i-hyllan-myggor-tigrar/

    SvaraRadera