tisdag 27 februari 2024

Tisdagstrion: Trädgård, skog eller park i handling eller titel

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Trädgård, skog eller park i handling eller titel

Jag vet inte om jag gillar eller ogillar när det är tre alternativ i temat. Då vill ju jag ha en av varje. Så klart. Det ställde till ganska stora problem, ända tills jag hittade en novell.

1. Till skogs av Tana French är första delen i serien om Dublin Murder Squad, som jag inte gillade alls. Tack och lov så litade jag på "alla andra" i det här fallet och fortsatte med andra delen, efter ganska många år. Den var mycket bättre.

2. I Stephen Kings novellsamling Mardrömmar finns en novell som heter Hemligt fönster, hemlig trädgård. Jag kan inte påstå att jag minns något av den, men den verkar ha samma tema som många av hans andra noveller/romaner; en författare som anklagas för att ha stulit en romanidé och som nu ska straffas för det.

3. Marconi Park av Åke Edwardson är tolfte delen i serien om Erik Winter, som skulle bestå av tio böcker. Jag tyckte inte så mycket om den. Det enda försonande draget är hans beskrivningar av mitt älskade Göteborg.

26 kommentarer:

  1. Det verkar som jag skall låta bli de här böckerna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njae, det tycker jag väl egentligen inte. Tana Frenchs serie blir riktigt bra sedan.

      Radera
  2. Jag tog helt enkelt tre trädgårdar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det är tre alternativ i temat så måste jag försöka få en av varje 😬

      Radera
  3. tre nya titlar, bekant med någon författare.

    SvaraRadera
  4. Tror att jag tappat bort Åke E helt och tror att det beror på att jag faktiskt tröttnade på Erik Winter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ledsnade lite när det plötsligt kom nya delar, trots att serien egentligen var slut.

      Radera
  5. Och jag som tyckte att Till skogs var så bra! Den var den som gjorde att jag föll för Tana French.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, många är ju de som håller med dig där och jag är i alla fall glad att jag lät mig övertalas att fortsätta läsa serien. De senare böckerna har jag tyckt mycket bättre om.

      Radera
  6. Vill också gärna ha en av varje egentligen, men den här gången fick det bli tre parker i mitt fall. Åke Edvardsons böcker om Winter har jag läst, fast inte alla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade tur som lyckades hitta en av varje 🙂

      Radera
  7. Författare som jag känner till men har inte läst just dessa böckerna. Har med en annan bok av Tana French i min trio.

    SvaraRadera
  8. Jag har inte läst dina böcker men jag tror jag har två av dem

    SvaraRadera
  9. Till skogs funderade jag på att ta med, men jag tror inte jag läst hela faktiskt.

    SvaraRadera
  10. Inga böcker du direkt älskade verkar det som.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Novellen av King läste jag för nästan 30 år sedan så jag minns den inte ens. Och Tana Frenchs bok läste jag nog vid fel tillfälle för de senare delarna i serien har varit riktigt bra.

      Radera
  11. har inte läst någon av dina. Tana French är jag lite nyfiken på

    SvaraRadera
  12. Hemligt fönster, hemlig trädgård. Vill jag läsa! Tack för tips! Maria bokologen

    SvaraRadera