söndag 11 februari 2024

Smakebit på søndag: Döda lejon

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Veckan som gått så har vi haft aprilväder, trots att det bara är februari. Det har varit regn, snö, hagel, sol, dimma, blåst ... gärna i stort sett samtidigt. Jag gillar verkligen inte februari. Näst efter november så är det den värsta månaden.

Boken jag läser nu är Döda lejon av Mick Herron, som är andra delen i serien Slough House. Man kan nog kalla den för en spionthriller, något som inte alltid funkar för mig, men karaktärerna är så underbara att jag föll som en fura för första delen, som var riktigt bra. Den finns faktiskt som en lika bra TV-serie också, på Apple TV+ för den som har tillgång till den streamingtjänsten.

Min smakebit är från sida 85-86:
Driva ett helgon till självmord, tänkte Catherine Standish.
    Herredumilde!
    Jag börjar låta som min egen mamma.
    För det var så hon hade sagt tidigare, om Jackson Lamb: att han kunde driva ett helgon till självmord. Det var inte ett uttryck som hon någonsin trott att hon skulle få höra sig själv använda, men det hade hon gjort i alla fall. Med åren förvandlas man till sin mamma, om man inte förvandlas till sin pappa. Det var i alla fall vad som hände om man lät sig nötas ner av livet, om man tillät att alla ens vassa kanter slipades ner.

20 kommentarer:

  1. Vi har haft sagolikt vackert vinterväder, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, kollegorna i Göteborg har pratat om snöstorm.

      Radera
  2. Den första boken var ju faktiskt en av de få vi tyckte olika om ;-)

    SvaraRadera
  3. "Driva ett helgon till självmord"! Det uttrycket har jag aldrig hört.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det var ju tydligen något hennes mamma brukade säga.

      Radera
  4. Tack för smakbiten! Har inte läst något av författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade den förra boken och jag tror att det gäller även för denna.

      Radera
  5. Det har begynt å regne i dag, så nå forvinner vel all snøen sakte men sikkert. Jeg leste den første boken i denne serien, men jeg fikk det ikke helt til med den, så det har ikke blitt til at jeg har lest flere. Ønsker deg en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har blivit extremt mycket regn och snö här, denna vinter.

      Radera
  6. känner inte till Herron. tack för smakebiten! håller helt med dig angående februari. november tycker jag inte är så farlig. då tänder en ljus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man firar novent så tänder man massor av ljus/lampor i november. Det gör inte jag.

      Radera
  7. Spionthriller är inte min bästa gren kan jag säga. Jag brukar aldrig kunna lista ut vem som är skyldig. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag tycker ju att det är just det som lite är meningen med både deckare och annat, att jag faktiskt inte ska kunna lista ut vem som är skyldig 🙂

      Radera
  8. Hm, jag har nog ärvt lite lathet från mina föräldrar. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man ska vara lite lat, tycker jag. Då blir man, oftast, mer effektiv 🙂

      Radera
  9. Jag skulle kunna överväga att ta streamingtjänsten för att se serien! Det här är en av mina favoritbokserier!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar ju ha kommit jättemånga (bok)delar i den här serien, men bara de två första är översatta. Det är också bara de två första som blivit filmatiserade. Så här långt.

      Radera
  10. Okänd bok/serie för mig, men låter intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket ironi och ganska hårdkokt, men jag gillar det.

      Radera