lördag 3 februari 2024

Just nu - februari

Första lördagen i månaden hakar jag återigen på den gamla kulturkollutmaningen.

Just nu ...

... läser jag Blod säljer, en novellsamling av Stephen King. Eller ja, några av dem är väldigt långa noveller eller väldigt korta romaner. De är i alla fall på tok för långa för att läsa så som jag brukar läsa noveller; som en smakrensare mellan böcker, innan jag somnar på kvällen. En av novellerna, Mr Harrigans telefon, har hunnit bli film och en annan, Blod säljer, räknas som andra delen om Holly Gibney.

... ser jag på roliga program, verkar det som. Bäst i test från alla möjliga länder, till exempel. Tredje säsongen av Only murders in the building har påbörjats. Jag och min far och Mästerkocken hör också till det jag följer.

... lyssnar jag på tystnad. Faktiskt. I alla fall så mycket jag vill, när jag vill.

... njuter jag av ... att befinna mig på läsretreat i Varberg och att umgås med andra människor som gillar böcker.

... längtar jag efter ... ingenting egentligen. Kanske längtar jag lite efter att min provanställning äntligen ska gå över till en tillsvidare-anställning. Även om jag inte är orolig så är det ett litet stressmoment. Och våren. Jag tror att jag har börjat längta efter våren. Jag klarar inte mycket mer av det här med först snö, sedan regn, sedan minusgrader. Det hade varit så skönt att slippa is som underlag när man är ute och går.

6 kommentarer:

  1. Jag gillar snö under vintern men antingen ska det vara färsk fin snö på gatorna som är enkel att gå på eller så kan det hoppa direkt till barmark. Knögglig is är det värsta. Hoppas ni haft en fin läshelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också ganska förtjust i snö. Som ligger. Is där jag ska gå gillar jag inte alls.

      Helgen blev precis lika trevlig som vanligt 🙂

      Radera
  2. Provanställning låter riktigt stressande! Hoppas den snart är över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en knapp månad kvar nu bara och man borde ju inte vänta så länge om man inte vill behålla någon. Kan jag tycka.

      Radera
  3. Våren längtar jag också efter! Håller tummarna att du får fast anställning och kan införa en bokbytarhylla ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här nere så kommer ju våren lite tidigare och just nu känns det nästan som att den är på väg. Men så klart kommer det att bli bakslag.

      En bokbytarhylla kommer att vara det första jag försöker införa 🙂

      Radera