söndag 25 februari 2024

Smakebit på søndag: Botanikern

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Veckan som gått har jag varit sjukskriven, eftersom jag inte har kunnat sitta. Därför har jag mest legat i soffan och tittat på alla 20 Johan Falk-filmerna. Faktum är att de har varit väldigt mycket bättre nu när jag såg dem i följd. Allt hängde ju liksom ihop. I morgon ska jag försöka sitta en hel arbetsdag. Det ska bli intressant.

På grund av filmtittandet så har läsningen blivit lite lidande, men det knallar på. Just nu läser jag femte delen i serien om Washington Poe och Tilly Bradshaw, Botanikern av M W Craven. De här böckerna är fantastiska, kanske mest tack vare den speciella Tilly. Ibland är det lite äckligt och ibland lite grymt.

Min smakebit är från sida 401:
Doktor Mukherjee tömde Salts magsäck som om det var en ömtålig soppskål. Han granskade inte det han slevade upp - det var inte hans uppgift just nu - utan tog bara upp en slev av innehållet och hällde det i ett rostfritt bäcken. Han fyllde inte sleven för mycket och han hade inte bråttom. Poe förstod att han såg en mycket skicklig kirurg i arbete.
    "Den vällingliknande massan i magsäcken kallas kumys och det är en blandning av magsaft och halvsmält mat."
     "Jag tycker den ser ut som gröt med curry i", sa Poe.
    "Om vi hade haft möjlighet att vänta tills kumys passerat genom nedre magmunnen till tolvfingertarmen skulle det enda som återstod i magsäcken vara magsaft" fortsatte Doyle. "Då hade det varit betydligt enklare att plocka upp tabletten."
     "Om det ens finns någon tablett", sa Flynn.
    "Hittar man ingen tablett har vi orsakat att han resten av livet får lida av blodbrist, diarré och benskörhet", sa Doyle. Hon såg med ens betryckt ut.

16 kommentarer:

  1. hoppas du mår bättre, läste och gillade Brännaren av Craven, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag mår mycket bättre. Den här serien blir nästan bara bättre och bättre.

      Radera
  2. Wow, 20 filmer! Jag som tycker jag tar i när jag tittar på 12 timmar Sagan om ringen när jag är sjuk. Hoppas du kan sitta nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte helt skönt att sitta, men det funkar. Johan Falk-filmerna är ju inte några fyra timmars epos utan bara lite 90 minuter, men ja, det blev en del av det 😁

      Radera
  3. 20 filmer var imponerande. Hoppas du mår mycket bättre nu! Den här serien ska jag fortsätta läsa har jag bestämt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev så tagen av min hemlängtan att jag slukade den ena filmen efter den andra och det fanns inte så mycket annat jag orkade göra. Jag är inte helt återställd, men det funkar att jobba nu i alla fall.

      Radera
  4. Kollade upp urvalet på biblan och ser att böckerna är rätt häftiga. Tyvärr är de ju inte min genre även om jag blev lite nyfiken. Tack för smakbit, lycka till med sitt-jobbet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böckerna är ofta väldigt grymma, men det är karaktärerna som gör dem speciella. Jag trodde väl egentligen aldrig att man skulle behöva vara sjukskriven för att man inte kan sitta 🤔

      Radera
  5. Det var imponerende at du klarte se så mange filmer i rekkefølge. Men jeg skjønner jo at historien blir lettere å følge nåe det er i rekkefølge.
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helheten blev väldigt mycket större än delarna när man tittade på alla filmer i så snabb följd 🙂

      Radera
  6. jag tycker att serier förlorar på att en ska vänta i en vecka mellan de olika delarna. har inte sett Johan Falk - filmerna. tack för tips och smakebit. känner igen författarnamnet men har inget läst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tittar inte längre på serier ett avsnitt i veckan. Då hinner jag ju glömma allt mellan avsnitten. Johan Falk-filmerna är ju inte ens en serie, utan filmer och de kom med många års mellanrum.

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Har läst de tre första böckerna i serien och vill läsa del 4 och 5 snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är så otroligt bra de här böckerna.

      Radera
  8. Det var en ganska äcklig smakbit..

    SvaraRadera