tisdag 6 februari 2024

Tisdagstrion: Böcker som utspelar sig i olika världsdelar

Tisdag igen. Då är det som vanligt dags för Tisdagstrion som sköts av Ugglan & Boken.

Veckans tema: Böcker som utspelar sig i olika världsdelar (en världsdel i varje bok)

Jag kom visserligen på två ganska snabbt, men sedan tyckte jag att det verkade svårt. Det blev det också, men av en helt annan anledning. Jag har för många som passar in.

1. Benfolket av Keri Hulme började jag läsa under en resa till Nya Zeeland. Det var ett par decennier sedan så jag minns inte jättemycket, förutom att den var bra och speciell att läsa på plats. Boken fick stanna kvar på ett hostel när den var utläst så vem vet var den finns nu ... (Oceanien)

2. Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami tyckte jag förvånansvärt mycket om. Den är märklig på så många sätt och symboliken firar stora triumfer. Men den är ändå väldigt bra. (Asien)

3. Isstaden av Clive Cussler är femtonde(!) delen i serien om Dirk Pitt. Den är egentligen inte speciellt bra, men den utspelar sig i den världsdel som jag behöver. (Antarktis)

26 kommentarer:

  1. Har bara läst Fågeln som vrider upp världen. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  2. Fågeln som
    Vrider upp världen vill jag läsa! Tack för tips på nya titlar! /Maria Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den tyckte jag om, överraskande mycket.

      Radera
  3. Fågeln som vrider upp världen har jag i läslistan. Den hamnade där eftersom någon på nätet påstod att det är Murakami bästa. Det kanske den är?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst den (och en del noveller) så jag vet egentligen inte om den är hans bästa. Många säger att Norwegian wood är bäst.

      Radera
  4. Jag tyckte också om Murakamis bok. Få se om det är någon annan än du som lyckas få med Antarktis idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hittade ingen mer med Antarktis 😁

      Radera
  5. Murakamis bok har jag oläst i bokhyllan.

    SvaraRadera
  6. Har läst annat av Murakami, men de är inte riktigt något för mig. Ändå har jag fler olästa i bokhyllan. Tack för tips om d andra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Murakami är ju lite ... underlig, men jag gillar det tydligen.

      Radera
  7. inte läst Benfolket eller Isstaden. men Murakami. tyckte dock bättre om Kafka på stranden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tänkt läsa mer Murakami, men än så länge har det inte blivit så. Förutom en novellsamling.

      Radera
  8. Murakamis bok vet jag att jag planerat att läsa. Jag undrar varför det inte blivit av...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ser ju rätt tjock ut, men jag upplevde den inte så när jag läste.

      Radera
  9. Någon gång kanske jag trots allt ska ge Murakami en chans...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det hade varit kul att se vad du tycker om hans böcker. Jag har tänkt läsa fler 🙂

      Radera
  10. Har inte läst någon i din trio, men Murakami står i min bokhylla och väntar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böcker har ju en förmåga att bli stående där, olästa.

      Radera
  11. Antarktis var imponerande att få med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt fler böcker som utspelar sig där. Det är ju onekligen en speciell miljö.

      Radera