söndag 18 februari 2024

Smakebit på søndag: Mittvatten

En smakebit på søndag är ett stående inslag bland bokbloggare som "drivs" av den norska bokbloggen Betraktninger. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Den här veckan har inte varit speciellt bra. Det började med hälsporre, fortsatte med ett fall, där jag stukade samma fot. Och kulminerade (hoppas jag i alla fall) med sex timmar på akuten i fredags och en varböld som skars upp. Jag kan ärligt säga att jag aldrig någonsin har haft så ont som när de satte bedövningssprutan mitt i bölden. Nu hoppas jag bara att antibiotikan ska kicka in, febern gå ner och infektionen flyga all världens väg. Och att jag ska kunna gå som en normal människa, snarast.

Det har blivit en del läsning de senaste dagarna, det är typ det enda jag har mäktat med. Boken jag läser nu, Mittvatten av Arne Dahl, är den sista i februariplaneringen. Sedan blir det ... ja, vem vet. Arne Dahl har ju varit en favorit i många år nu, men den här serien håller jag inte alls lika högt som den om A-gruppen. Trots att Paul Hjelm faktiskt nämns i den här boken, i förbigående.

Min smakebit är från sida 277:
Molly Blom vaknade av ett ylande klockan fyra och fyrtiofyra. Hennes första tanke var att en varg på något vis hade lyckats simma över från fastlandet. Sedan förstod hon.
    Utan att förstå.
    Hon smög ut i storstugan. Det var mörkt. Rummets enda, svaga sken föll blåaktigt på ett ansikte. Berger stirrade ner i sin mobil. Han var häpnadsväckande blek och ansiktet förvridet. Det omänskliga ylandet steg ännu en gång, fast det lät mer som om det kom från en annan plats i rummet.
    Hon gick fram till honom, hukade sig ner, rörde vid hans arm, sa:
    - Men herregud, vad är det?
    Han stirrade på henne som om hon vore djävulens avkomma. Hon sträckte sig efter mobilen, han drog undan den.

22 kommentarer:

  1. Jag gillar den här serien rätt mycket :-) Låter som en jobbig vecka, det är ju hemskt att inte kunna gå ordentligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som att allt jag läser av honom jämförs med böckerna om A-gruppen och det är inte många som går segrande ur den striden. Nu förekom ju faktiskt ett par karaktärer därifrån i denna 😁

      Radera
  2. nej men så tråkigt, hoppas allt snart bättre.
    Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  3. Vilken otur! Var bölden också i foten? Krya!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nej, jag hade nästan önskat att bölden var i foten, men den var uppe på låret så den störde och stör fortfarande vad jag än gör.

      Radera
  4. Vilken otursvecka du haft! Hoppas det vänder nu och att du mår bättre. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker lite att om ont kommer i tre så är det klart nu.

      Radera
  5. trodde inte att det gick att sätta en bedövningsspruta mitt i själva infektionen. låter otäckt. Mittvatten är en intressant titel.har lästnågot av honom tidigare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade nog inte ens funderat på det innan, men det kunde man. Jag är ett stort fan av Arne Dahl.

      Radera
  6. Jeg har ikke lest noe av Arne Dahl enda, men har flere av han i bokhylla. Skal lese den første i den nye serien snart i alle fall:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den vill jag också läsa och den står här i hyllan redan 😁

      Radera
  7. Oi, jeg håper du føler deg bedre nå. Det var en tøff stund du hadde!
    Ønsker deg en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag känner mig lite bättre nu.

      Radera
  8. Men fy din stackare, det kunde väl ha räckt med en olycka! Men nu hoppas jag att du håller dig på benen o frisk när du överkommit detta. Tur det finns teve och böcker, men blir långtråkigt i längden ändå. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som att det räcker med olyckor nu, ja, och nu hoppas jag på att det bara ska komma goda saker. TV och böcker i alla ära, men när det är det enda man kan göra så räcker de plötsligt inte.

      Radera
  9. Trevligt att du har lästid, men det kunde ju vara av en bättre orsak..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lästid är inte alls dumt, men det hade varit kul att göra annat också.

      Radera
  10. Har läst något a Dahl, men inte riktigt fastnat för hans böcker. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Men aj! Stackars du. Önskar dig snar bättring. Bra att du har bra läsning iaf. Arne Dahl är ett oupptäckt författarnamn för mig. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja, när det regnar står det som spön i backen. Eller hur man säger. Nu tycker jag att det räcker för ett tag.

      Radera