måndag 12 februari 2024

Film: Den skyldige (2018)

Titel: Den skyldige
Originaltitel: Den skyldige
Genre: Thriller
Regissör: Gustav Möller
Manus: Gustav Möller, Emil Nygaard Albertsen
Skådespelare: Jakob Cedergren, Jessica Dinnage, Omar Shargawi, Johan Gotthaardt Olsen, Jeanette Lindbæk
Utgivningsår: 2018
Produktionsland: Danmark
Längd: 85 min
Serie: -
Såg den på Amazon Prime Video 12 januari 2024





Handling
Larmoperatören Asger Holm svarar på ett larmsamtal från en kvinna som påstår sig vara kidnappad och det pågår just nu. När samtalet plötsligt kopplas bort börjar sökandet efter kvinnan och hennes kidnappare. Med telefonen som enda verktyg ger sig Asger in i en kapplöpning mot tiden för att rädda den hotade kvinnan. Men snart inser han att han har att göra med ett brott som är mycket större än han först trodde.

Min kommentar
Vi hade ingen bra dag när vi skulle välja film den här fredagen. Först valde vi en norsk, Tunnelen, som jag inte kunde förstå att vi inte hade sett. Det tog inte många minuter innan vi kom fram till att det hade vi visst. Så det fick bli ett snabbt byte och då valde vi den danska filmen Den skyldige.

Det tog inte många minuter, igen, förrän jag tyckte att jag kände igen det här. Också. Men ändå inte riktigt. Det visar sig att vi såg den amerikanska re-maken, The guilty, för ett par år sedan och sedan dess så har originalversionen faktiskt legat på min vill-se-lista. Danskarna brukar vara riktigt bra på spänning. Det hade ändå varit trevligt att veta att det var den man valde och det hade jag ingen aning om när jag la till filmen på listan på streamingtjänsten.

Början är så oerhört spännande. Första, knappa, timmen eller så får jag nästan lite ångest och andnöd. Det är lätt en fyra här. Klimax på hela filmen kommer dessvärre när det är drygt en halvtimme kvar, tror jag. Sedan blir det väldigt långdraget och slutet blir lite av en antiklimax. Det är ändå imponerande att få till en så tät spänning med bara en person i telefon.

Huvudpersonen Asger framställs inte som speciellt sympatisk och han är inte lätt att tycka om. Han är väldigt snabb med att dra slutsatser (utan att ha all information), impulsiv och inte så reflekterande. Det är inte så bra egenskaper för en polis och här är det verkligen inte rätt man på rätt plats. Men jag tror faktiskt att alla hade gjort samma sak som han gjorde. Jakob Cedergren är fantastiskt bra, han ensam bär hela filmen. Till min stora förvåning så visar det sig att han är svensk. För mig låter hans danska perfekt.

Den lilla skiftningen i känslor för alla inblandade är så skickligt gjord. Den händer nästan utan att man märker det och med så små medel. Det är en engagerande film där jag bryr mig om typ alla. Vissa scener är så berörande och det bästa av allt är att man inte matas med hur man ska känna. Man får göra det helt själv och man får också föreställa sig vad som pågår i huvudet på Asger, bara genom hans minspel. Vi får själva tolka och dra slutsatser. Precis som Asger.

Den skyldige är betydligt bättre än den amerikanska versionen och frågan är ju om jag hade tyckt att den var ännu bättre om jag inte hade sett kopian först. Om du bara ska se en enda av dessa så är det i alla fall den här danska du ska välja.


Letterboxd hade den 3,9 i genomsnitt (beräknat på 56 496 betyg).
IMDb hade den 7,5 i genomsnitt (beräknat på 63k betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar