måndag 26 februari 2024

Film: Lift (2024)

Titel: Lift
Originaltitel: Lift
Genre: Actionkomedi
Regissör: F Gary Gray
Manus: Daniel Kunka
Skådespelare: Kevin Hart, Gugu Mbatha-Raw, Yun Jee Kim, Billy Magnussen, Úrsula Corberó
Utgivningsår: 2024
Produktionsland: USA
Längd: 107 min
Serie: -
Såg den på Netflix 27 januari 2024





Handling
En grupp brottslingar blir anlitade för att förhindra en terroristattack. För att stoppa den måste de stjäla guldtackor till ett värde av 100 miljoner dollar från ett flygplan, medan det fortfarande är i luften.

Min kommentar
För några veckor sedan kom det en ny film på Netflix, Lift. Jag var lite skeptisk på grund av Kevin Hart. Jag har nog aldrig sett honom i en roll som inte varit fullständigt hysterisk och hysteriska karaktärer är inget jag uppskattar. Trots det så la jag till filmen på listan och den här lördagen var det så dags.

Först och främst: Filmen är inte alls så usel som betyget på filmsajter antyder. Personligen så blev jag så (positivt) överraskad av en nedtonad och icke-hysterisk Kevin Hart att betyget vägde över till det högre. Jag tycker han gjorde det riktigt bra. Kanske är det också det som har gjort att så många tyckt illa om filmen, att de förväntat sig en Kevin Hart som Kevin Hart.

Det är ett härligt gäng vi får möta, en hel hög udda figurer. De känns sammansvetsade och jag tycker de har en bra kemi. De är charmig och jag gillar dem allihop. Speciellt Magnus, den galne uppfinnaren. Han är skönt nördig. Feg, men ändå modig. Dock är det mycket svårt för mig att se Jean Reno som en bov. Jag tycker ju om honom och vill gärna fortsätta göra det.

Här finns en del fräcka gadgets och fräcka scener. Jag har ingen aning om all teknik verkligen fungerar i verkligheten och jag bryr mig inte så mycket om trickfilmning. Om man inte vill att skådespelarna ska dö på kuppen så måste det ju liksom användas. Det är inte ett speciellt stort problem för mig.

Naturligtvis så känns det som att det är en del logiska luckor här, men jag kan egentligen inte sätta fingret på något specifikt. Bara några saker jag känner mig tveksam till, men jag vet ju inte. Filmen tar sig i alla fall inte själv på allvar. Det är en förutsättning.

Jag vet inte vad andra förväntar sig när de väljer att se en heist-film. Själv förväntar jag mig bara att bli underhållen. Helst att jag får skratta lite. Båda dessa "krav" tillgodoser Lift. Förutsägbar? Jajamän. Enligt mall 1A? Jodå. Underhållande? Definitivt. Speciellt spännande är den inte, men det är full fart.


Letterboxd hade den 2,1 i genomsnitt (beräknat på 34 210 betyg).
IMDb hade den 5,5 i genomsnitt (beräknat på 24k betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
SpännandeTråkig
KlurigFörutsägbar
TrovärdigOsannolik
Snyggt fotoRolig
RomantiskFör lång
SorgligFör kort
FartfylldLångsam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar